Ahad, 12 April 2009

Himpunan Catitan Dari Blog Lama...

Berikut merupakan catitan lama dari blog saya yang terdahulu. Saya berpendapat supaya kesemua cerita-cerita lama dihimpunkan dalam satu blog supaya mudah untuk pengunjung blog melihat dan membaca kisah-kisah lama tersebut. Selamat membaca!

Kuching yg macet…
(as on 10.10.08, 0320 a.m)

Jumaat lepas, pagi2 awal aku dah bangun. Seusai solat Subuh, rutin setiap Muslim yg mukallaf, aku bergegas mandi dan merapikan diri. Pagi ini aku kena menghantar kedua org tuaku ke terminal bas untuk ke Pontianak.
Bertolak dari rumah dalam kira2 0640 pagi, aku memecut kancilku ke terminal bas, takut jem. Selesai menghantar, aku memcut pula ke Sadong Jaya, site projek ku yg baru. Perjalanan ke Sadong Jaya mengambil masa kira2 1 jam 40 minit dari Kuching, satu perjalanan yg pjg dan melelahkan.

Malang sekali, di bandar Kuching saja aku telah tersekat di hampir 5 tempat jem, bermula dari Batu 3 hingga ke Samarahan. Belum lagi cerita aku tersalah masuk jalan, memang tension benar aku olehnya. Kuching pun dah nak jadi mcm KL, jem sana sini. Hatta di feri Samarahan pun kdg2 jem krn org dr Samarahan pun ada yg bekerja di Kuching.

Tersekat di dalam jem membuat aku terkenang akan trafik di Bintulu. Bintulu tidak pernah jem, kalau ada pun di depan sekolah. Itupun bukanlah boleh dikatakan jem, krn kereta masih boleh bergerak dengan perlahan dan lancar. Berbeza dgn di Kuching, jem boleh mencapai sehingga 3 jam! Di Bintulu, tidak perlu terkejar kejar, kesemua jalan lancar dan baik. Kalau lambat bangun pun masih byk masa untuk sempat ke ofis. Itulah hakikat yg aku perolehi semasa aku di Bintulu. Bosan dan sunyi, tapi aman dan tenteram adalah imej bandar Bintulu. Tidak ada hiruk pikuk kenderaan, tidak ada kemalangan dahsyat, hampir semuanya aman dan tenang. Apatah lagi mlm, suasana malam di Bintulu memang cantik dan syahdu, cuma kedai makannya sahaja yg tutup awal, susah nak cari tempat lepak sampai tengah malam. lepak sampai akhir malam adalah kebiaasanku yang aku masih terbawa-bawa dari Kuching, ada shj benda yang nak diceritakan. Itulah yang terjadi bila dah keluar lepak dgn kawan yg sama kepala. Cerita yg tiada diada adakan, sedar tak sedar sudah 2 pagi.

Tapi itu semua tinggal kenangan, tiada lagi lepak hingga akhir malam, tiada lagi kupu-kupu malam, semuanya duduk di rumah. Pasal minyak petrol dah naik, terpaksa berjimat. Makan luar pun dah jarang.

Hidup memang indah, bagi sesiapa yg memandang alam semesta ini dengan mata hati…

Munajat Asar di Asy Syakirin
(as on 28.4.08)

Hembusan angin petang di beranda Masjid Asy Syakirin menyegarkan urat urat keletihanku seusai kerja di site. Panas terik bandar Bintulu tidak menggugah khusyukku dlm solat menghadap Rabbul Izzati. Namun, masalah tempat kerja, masalah kewangan, tempat tinggal ditambah dgn rasa rindu dgn hometown sedikit sebanyak ada juga mengganggu rafak sembah di dlm solatku.

Selesai solat, ku tadah kedua tangan kotorku menghadap Dia Yang Maha Suci. Lantunan zikir Istighfar seratus kali telah kulafalkan dengan penuh nikmat dan tawadhuk, mengakui akan dosa serta kesalahan silam.Ku panjatkan doa munajatku, mengadu akan kesusahan hatiku dan ketidaktenteraman jiwa yang ku tanggung selama ini. Dalam tidak sedar, mengalir deras air dari kedua pelupuk mataku, lantas dgn segera kulantunkan lagi doaku dengan deras dan tawajjuh supaya Allah berasa hiba melihat aku meratap ke hadhrat Nya yang Maha Belas Kasihan. Aku kesunyian, dan kesedihan, hanya Dia yang menemani ku ketika itu.

Semoga Allah berkenan mendengar doa dan munajatku.Semoga Dia mengabulkan segala hajat dan permintaanku. Masjid Asy Syakirin dan bandar Bintulu inilah yang menjadi saksi munajatku…

Life is Precious… To all my Naim Cendera friends
(as on 23.03.08)

I really miss my friend, my workplace, my sweet memories.
Life is so beautiful, yet i was unaware to be thankful to it, sigh*
Naim Cendera had create so many sweet memories. PGA site, thats the project that i was in to… I really miss all the staff there. They were like a second family to me. Workload is common there, but i really enjoy to do the task that given by my superior … (thats Mr Philip of course, my sporting boss).

QA and QC section, thats where my office was. The other section is construction dept. At the beginning of the project, theres a lot of workload and burden, me and my good pal Azman always stay back until late at nite. "Burning the night oil again ahhh?" Thats the word that Dr Ling use to say to us. Hehehehe.

Now the project is almost complete. I was really happy everytime i pass over the site. PGA project is the second largest project in Malaysia at that time, i was really proud to be one of the staff involve in this large scale project. Those the sweet memories.

Really miss u guys, please do keep in touch. Ring me up if u all are free. Allah bless.

Muram Durja…
(as on 20.02.08)
Hari-hari terasa kosong. Rasa sedih dan terkejut dengan berita kematian Apit belum hilang sepenuhnya dari hati aku. Asal ngecheck friendster jak, rami urg engkah shoutout ngan caption yg ngucap takziah dan lafaz Fatihah untuk Apit.Ney ndak terkenang-kenang.
Mlm tadik aku ngan Zia tahlil di rmh Apit. Rami member2 nya dtg, ada dr Swinburne, dr Poli pun ada juak. Nangga muka adik Apit, nang saling sik tumpah gelak2 kedak muka Apit. Bezanya, adik Apit gemok, Apit kurus.

Aritok aku gi MPH ngan Iman. Kakya dengan Wa ku pusin ncarik tempat k ngator kabel clutch kelisanya terlepas minggu ya tek. Ney nak ncarik agik, dah tutup semua benkel ya.
Balit rumah, Pejai msg aku ngajak jumpa Zaidad, si tambi ya plg sitok dah. Pejai mintak ambik, tp aku sikpat. Palak ku penin kenak ujan. Kak maghrib, aku tido jap. Terbangun bila ndengar suara anak buah kesayangan aku, Aleeya terkaong-kaong di luar.

Dah ku makan, sembahyang isya apa indah, alu ngadap komputer tok. Ya ajaklah kerja ku sehari-hari tok.
Boring ehhhhh….

Fatihah untuk Apit…
(as on 17.02.08)

Hidup penuh dgn kejutan. Ada yg kita dah sedia utk menghadapinya, ada yg sik. Kematian adalah sesuatu yg sikpat diramal.Ia datang bila nya maok, sik kira masa dan siapa.
Aku nerimak berita yg mengejutkan pagi tadik. "Apit dah ninggal pagi tadik.Tlg pdh ngan dak Asri…" forward msg yg aku terimak dr Zia menyebabkan aku terus bgn dan tepon kwn2 yg kenal dgn Apit. Tanyak ku ngan Izzudin, sah, Apit ninggal krn accident di Jln Bako mlm tadik, lekak abis main futsal dgn kwn2 nya. Duak urg miak ompuan dgnnya pun injured terok.Dgr cerita, sorang koma. Apit ninggal pukul 3.45 dinihari tadik.

Aku sik mampu nak berkata apa-apa. Terkejut, sedih, hairan dll. Lamak dah aku sik duduk berloyar ngan Apit. Aku rs last aku nemunya lekak abis paper maths sem lepas. Time final exam. Ahim 2 Zia salu nemunya time cuti. Zia nemu nya di Tun Jugah, Ahim nemunya di The Spring. Pemergian Apit benar2 menyebabkan aku rs bersalah kedirik mpun, krn kurang bersilaturrahmi dgn nya lamak mek 2 pisah kelas.

Aku kenal Apit masa mula2 masuk Swinburne, sama kelas Maths. Nya selalu duduk sama ngan Hadi, belakang meja aku. Mula2 sik lah bertegur gilak, tp bila dpt tauk yg nya miak Melayu Kch, lalu bertegur dan berkawan. Apit seorang yg amat bait, tutur katanya sopan dan lembut. Plentenya bertapis. Mun nak ngata brolah bagi aku ya normal. Semua miak brolah, termasuk aku. Apit byk nulong dan ngajar aku Maths. Nya juak ngajar aku cara makei calculator nok complicated yg biasa dipakei dak Swinburne ya. Aku, Apit, Farizzah, Zia, Asif, Hadi ngan Owen, selalu juak duduk sama dan molah discussion Maths. Kdg2 mun boring dlm kelas, plente sama dirik mek urg. Those are the sweet memories…

Teringat juak aku,time dekat2 nak final exam 2 sem yg lalu, aku nemu Apit belajar sorang dirik di Pustaka. Aku pun dtg sorang juak krn Ahim 2 Zia sikpat dtg, ada hal. Bila Apit nangga aku sorang2, nya pun duduk semeja ngan aku. Nya belajar Structure, aku belajar Maths ngan Eng. Management.

Kak belajar, mek 2 berloyar. Aku rs, time ya lah aku kenal hati budi Apit benar2. Nya kedak miak lain, suka bermain, hip hop, sentiasa dgn imej Manga nya, tp nya cukup bait. Tutur katanya ngan aku cukup sopan. Mungkin krn faktor umur yg menyebabkan Apit hormat ngan aku sbg org yg lebih tua dr nya.Tp ya sik menghalang kamek 2 utk menjadi kawan yg baik dan mesra. Nya suka plente, nya suka berguro, nya pandey berik pendapat, nya sentiasa tersenyum, malahan nya sudi berkongsi rasa hatinya ngan aku masa nya berhadapan dgn problem study. Kmk duak pernah bertukar pendapat ttg study. Apa yg ptt dipolah mun fail, apa rancangan masa depan dll. Apit memiliki keinginan yg amat kuat. Nya sungguh2 nak ngabis study nya krn nya nak bantu keluarganya. Aku cukup menghormati dan mengagumi pendirian Apit.

Masuk semester seterusnya, aku ngan Apit pisah kelas. Mek 2 maseh ngulang Maths krn fail. Lepas dr ya aku dgr nya lebih rapat dgn Farizzah. Farizzah pun selalu berloyar dan study dgnnya. Dr mulut Farizzah, aku dpt tauk bhw Apit suka nulong urg. Masa Farizzah dibuli pondan kelas nya pun, Apit yg pujuk and support. Apit mmg seorang kwn yg baik.

Siang tadik,masa aku ke rmhnya utk ziarah, dgn takdir Allah, aku jd imam solat jenazah. Masya Allah, sungguh teliti aturan dan takdir Allah,dah lah lamak aku sik nemunya, ditakdirkan juak lagik utk mengimamkan solat jenazah utk Apit. Masa ngimam,terbayang semua kenangan aku berkawan ngan Apit. Jadi imam solat jenazah ke atas Apit merupakan penghormatan bagi aku. Rasa nak nangis ada, tp aku tahan jak. Malangnya,aku sik sempat nak nangga wajah Apit buat kali terakhir. Nya dah dimandik dan sempurna dikapankan semenjak di hospital tadik. Dtg sia aku nangga kerandanya dah berikat. Nak dibukak takut nyusah urg rumahnya.

Ngantar jenazah Apit ke kubur Semariang, rami member2 nya ngirin nya.Kereta bersusun jak di jeraya ngirin kereta jenazah. Itulah Apit, nya disayangi dan dikenang oleh rami kawan. Di kubur Semariang,aku berpeluang lagik utk ngangkat jenazah Apit ke dlm liang. Keras kaku tubuh Apit, menyebabkan dada aku menjadi sebak. Kenaklah kau pegi dolok, Pit? Umo kau maseh muda, masa depan maseh jauh dan cerah,kenak mesti kau yg mati? Kenak bukan miak mabok nok parking motorsikalnya tepi jeraya ya yg mati? Aku belom puas berkawan dgn kau. Maseh byk perkara yg mungkin kita dapat explore dan kongsi bersama dlm hidup tok. Kau maseh byk peluang, Pit.

Keluhan di hati, hanya Allah jak tauk. Sedih dan remuk jiwa bila nangga jenazah Apit di turunkan ke liang,lepas ya dikambus perlahan-lahan. Tidur sorang lah kau malm tok, Pit. Sorang dirik jak lam kubor ya. Sekda gik urg ngasi makan minum kau, sikda gik urg nyesah baju seluar kau, sikda gik kwn2 kau yg akan ngajak kau kluar lepak, sikda gik kawan kau yg akan ngajak kau main futsal. Tinggal lah kau,Pit.Tinggal lah kau sorang dirik sia, mek urg cuma mampu nangis dan ngirum doa buat kau…

Walaupun umo hubungan kawan aku ngan Apit sik lamak, agak2 dlm setahun jak kali, tp byk juak yg dikenang aku ttg Apit. Walaupun kenangan aku ngannya sik byk, tp aku akan tetap ingat ngan Apit sampei ujong hayat aku. Kerana, aku kenal Apit sebagai org yg mulia dan baik budi pekertinya.

Aku pasrah dan redha dgn ketentuan Allah. Allah meminjamkan Apit kpdku sekejap ajak, namun aku tetap menghargainya. Apit tetap aku semadikan dlm sanubari aku sbg seorang kawan yg baik.
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya Awg Abd Hafiz bin Awg Yusof @ Apit…
Tenanglah kau, Pit… Al Fatihah.

Pengalaman Dengan Ustaz Hashim Man..
Lokasi : Masjid Besar Kpg Gita.

(as on 18.05.07)

Mlm ya aku ngan 2 urg kawan aku (Azman 2 Sopet) pegi jumpa ust Hashiman di masjid Gita. Asal mula berhajat nak nanyak soalan ajak, alih2 embak air indah k polah air penawar. Apa2 jak lah..

Dah kak ustaz mendoakan air ya tek, kamek 2 Azman ditunggah olehnya. Nya nanyak masalah apa, (soalan tok terpaksa dirahsiakan utk menjaga maslahat ummat), dah kak ya tek lalu lah nya ’scan’ kamek 2. Tauk apa jadi? Jeng jeng jeng….

Sebenarnya aku pun sik jangka juak benda tok boleh terjadi. Aku tengah miker tok, nak ncrita ka sik ngan kitak urg. Mmmmm… tunggulah kelak aku ncrita agik. Hehehehehehe

Aku sebagai seorang student..setelah 5 tahun berlalu...
(as on 28.07.07)

1st day di Swinburne, hari Isnin ya tek, benar2 menguji iman aku. Kelas dr pukul 0830 until 1030, tp abis awal. Subject Maths 3c, HMS 215. Tp kelas ya sik lamak, byk ke briefing ajak, blaja Statistik (subject paling aku bencik masa di Poli marek), kakya blaja cara makei graphical calculator. Masya Allah, complicated nak mampus calculator ya. Abis kelas pukul 0945, lalu lah aku terangok-angok sik tauk nak molah apa kakya. Balit rumah tido jak la.

Sigek yg aku rs nabes kit masa kat Swinburne tok, nembiak nya semua (boleh dikata semua laa) jenis UP UP. Maksud aku, dressing sidak nang kedak artis. Maklumlah, anak urg kaya2 jak semua. Dah la kelaka omputeh berdebus-debus jak. Dtg aku tok jak simple (but smart la) turun ke kelas. Makei sandal ajak, ya pun beli di Makkah marek, rega nggak rm25 jak, banding ngan kasut sidak yg aku rasa nyampei juak beratus-ratus ringgit ya. rasa rendah dirik ada la juak, maklumlah, aku tok urg sederhana, bukan urg kaya kedak sidak. Tp apa boleh buat, ngenang nak blaja, proceed jak lah.

Malam tadik ada kelas, pkul 1830 until 2130, tp abis awal juak. More to briefing ajak. Abis kelas pkul 1915, lalu aku gi suro nak sembahyang maghrib. Malangnya, suro ya berkunci. Panas la juak ati aku, apa guna berisik suro mun berkunci? Terpaksa la aku drive ke msjd Kenyalang sia bg melaksanakan rukun islam yg ke 2 ya.
ada gik kelas mlm, ari jemat kelak. Aku lain bingong sik, kelas mlm aku ya clash ngan waktu solat Maghrib. Aku tgh miker giney nak mintak excuse kluar solat. lecturer ya juak Al-kafirun.Jadi, serba salah juak aku.

Jadi sapa2 yg ada idea, tolong2lah sampeikan kpd aku.
"Barang siapa menunaikan 1 hajat saudara seagamanya, maka Allah akan menunaikan 10 hajat yg dikehendakinya"
(Aku sik ingat either tok Hadis Nabi or kata-kata Saidina Umar al Khattab…check kitak urg pun sinun)

Hujan datang lagi…
(as on 12.02.07)

Mcm biasa, hujan lebat sejak dari malam tadik. Pulang dr nyetel hal, hujan lebat mcm apa ntah. Dahlah panik kejap mlm tadik tgh driving motor kenak simbah leh air leh kereta sebelah, alu sik nampak papa. Tp alhamdulillah, dpt kontrol, mun ndak maok terbabas kali, nau’zubillah…
Tgh ncarik idea nak berbisnes tok. Angol juak palak ngenang sik lamak gik berenti kerja krn nak nyambung blaja. Tp ya lah, dlm bab bisnes tok i nang ada slow dikit. Tp mun ada sapa2 di luar nun ada idea or maok ngambak jd partner bisnes, amatlah dialu alukan. I tok tgh dahaga nak blaja ilmu bisnes, nak jd jutawan insya Allah, hehehehe.

Hari Hujan… Apakan daya
(as on 09.02.07)

Kerja aritok nang boring abis. Hujan dr pagi tadik sik berenti renti, nak molah inspection kat site pun alang-alang. Casting concrete sidak kontraktor pun sik banyak, rami yg kensel setegal ujan. Tapi best juak, dpt rilek kit. Minak ya lah, kat opis paper work semua dah abis disetel, ya nyuruh boring gilak.

Tek gi sembahyang Zohor di Masjid Darul Barokah, BDC. Jauh da jak tempat sembahyang. Bukan apa, aku nang rindok juak sembahyang sia, rasa tenang,tenteram, aman dsb. Mungkin benar juak masjid ya barokah, sesuai dengan namanya. Masjid ya nang imarah bena. Hari Jumaat mlm Sabtu ada tayangan video keagamaan, mcm2 adaaaa. Nang bestlah. Rela aku kak keja berpusin gi sia, semata-mata nak nangga video ya. Berilmiah dan bermanfaat. Aku nang muji sidak AJK Masjid ya krn berjaya mengimarahkan masjid ya dg cara lain dari yg lain. Jemaah pun rindok ati sembahyang sia. Mun senang, dtglah ke sia. Sik kira ktk urg ahli kariah sia ka sik, dtg jak. Tayangan video malam tadik ttg BUKTI KEBESARAN ALLAH, tp aku sikpat nangga, ada meeting belia. Last week kisah Ahmad Deedat debat ngan paderi Kristian, best. Rasa bersemangat nangga.

Dahlah, kaktok nyambong gik, survey site lok. Mun line clear, nak balit awal. Bukan ada keja pun duduk lamak2 lam opis tok. Bgs balit rumah nangga tv. Lagikpun ada makan hol ninek ku kaktok. Wassalam…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan