Jumaat, 27 Mac 2009

Jumaat...

Terasa hari berlalu begitu pantas. Tidak banyak peristiwa menarik berlaku hari ini. Paling-paling pun kena 'sakat' oleh kawan di ofis. Biasalah, kalau tengah-tengah bercakap, tiba-tiba tersasul atau tersalah sebut, memang kena 'pak' (ejek). Di ofis SPNB ni ada lain sikit, tak boleh dengar orang salah sebut, gerenti kena pak.

Contohnya Wenndy pada hari Isnin lepas, semasa meeting, nak sebut 'tanggungjawab' tersasul jadi 'tunggangjawab'. Kami ketawa bagai nak rak. Wenndy pun turut ketawa, dan bagi muka selamba.

Saya pula terkena semasa Jumaat minggu lepas. Nak sebut 'speed trap', tersasul sebut 'spad treep'. Habis satu ofis ketawa. Dah la masa tu kami dalam perjalanan ke masjid untuk solat Jumaat. Azry pula ketawa bagai nak pecah perut. Saya pun turut ketawa sama. Hehehehe, lucu pun ada.

Saya sampai di rumah agak akhir hari ini, kira-kira jam 8:30 p.m. Selepas habis kerja, sempat pula saya singgah di Masjid Bahagian untuk solat Isyak. Hmm, terkenang pula kisah lama di Masjid Bahagian.

Tak payah kenanglah... tido lagi baik. Hehehehe.

Sabtu, 21 Mac 2009

Penambang Drift...

Ini kisah yang terjadi kepada diri saya pagi semalam, semasa on the way ke tempat kerja.

Seperti biasa, saya parking kereta saya di kampung Boyan dan menggunakan perahu penambang untuk ke pejabat saya yang terletak di seberang sungai Sarawak. Ini telah saya lakukan semenjak 2 bulan lalu, kerana saya berasa selesa dan seronok turun kerja dengan berjalan kaki dan menaiki perahu penambang. Berjalan sambil menikmati angin pagi yang sejuk dan nyaman, melihat pemandangan bandaraya Kuching yang indah di waktu pagi benar-benar menyeronokkan dan mendamaikan jiwa saya. Selain itu, saya juga bersenam secara tidak langsung dan ini akan menyihatkan badan saya.

Demikian juga pulang selepas habis waktu pejabat. Pemandangan bandaraya Kuching di waiktu petang tidak kurang hebatnya. Melihat orang pulang kerja dan ada yang baru keluar untuk bersiar-siar di Tebingan Sungai Kuching juga menyeronokkan. Tambahan pula di musim cuti sekolah ini, ramai pelancong luar negara malahan dari semenanjung juga datang untuk bersiar-siar di bandar Kuching.

Kisah lucu yang berlaku semasa pergi kerja pagi semalam sebenarnya agak menggelikan hati saya. Seperti biasa, saya menaiki penambang untuk ke seberang. Ada beberapa orang lain di dalam penambang tersebut, seorang pak haji, 2 orang warga Indonesia, beberapa remaja dan makcik-makcik yang nak pergi kerja. Pak tambang (pengayuh penambang) menghidupkan enjin penambangnya dan mengemudi pengayuh dengan terrernya dan penambang meluncur laju ke seberang. Dalam beberapa meter hendak sampai ke jeti, pak tambang menekan button perahu bagi mematikan enjin penambang (button ini terletak di hadapan penambang, manakala enjin terletak di bahagian belakang. Maknanya ia berfungsi seperti 'remote control'. Ini memudahkan pak tambang agar tidak perlu ke belakang penambang untuk mematikan enjin). Malangnya, button tersebut tidak berfungsi dan enjin bot masih hidup, sedangkan jeti berada beberapa depa sahaja lagi di hadapan kami. Salah hari bulan, mungkin penambang yang kami naiki boleh melanggar jeti dan tidak mustahil juga penambang akan terbalik. Suasana dalam penambang menjadi agak panik sekejap kerana jeti semakin hampir. Dengan pantas pak tambang mengawal kemudi pengayuhnya dan penambang pun terpesong sepantas kilat, membuat pusingan U. Salah seorang Mat Indon tersebut cuba mematikan enjin penambang, tetapi tersalah tekan button, menyebabkan penambang bertambah laju. Pak tambang berteriak mengatakan salah tekan, tekan button yang berwarna merah. Seorang lelaki dengan pantas menekan button yang dikatakan oleh pak tambang tersebut. Enjin penambang pun mati dengan serta merta.

Kami semua berasa lega. Alhamdulillah, syukurlah tidak berlaku apa-apa. Kemalangan mungkin boleh terjadi jika lambat bertindak kerana penambang kami meluncur laju ke jeti. Dalam pada kelegaan itu, pak haji tadi bersuara.

"Mun enjin sikmaok mati tek, buntut kau ku cengkam ku dolok. Atiku dah kemat-kemut nangga kalan makin dekat."

Saya dan beberapa orang dalam penambang tersebut ketawa, pak tambang hanya ketawa kecil dan tidak ambil hati dengan gurauan pak haji tersebut kerana pak haji itu merupakan kawannya juga.

Sebaik sahaja sampai di pejabat, saya menceritakan kejadian tersebut kepada kawan-kawan.

"Ya baruk terer urang tua ya. Nya molah drift. Penambang boleh drift atas aek." Wenndy berseloroh setelah mendengar cerita saya.

Kami semua ketawa kerana tidak dapat membayangkan bagaimana boleh drift atas air...

Jumaat, 20 Mac 2009

Bahaya Ajaran Ayah Pin...

Bila iman dah setipis kulit bawang, apabila akal dan hati buta aqidah, inilah akibatnya...

video

Isnin, 16 Mac 2009

Jom Zikir!

Kelebihan Berzikir

Mungkin tajuk ini adalah tajuk ulangan sebelum ini. Tapi saya merasakan penting untuk diri kita dan sahabat-sahabat semua. Jadi, saya ingin berkongsi sedikit ‘ilmu dengan sahabat semua tentang perkara ini.
Junjungan Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud:
“Apakah kamu mahu aku ceritakan kepadamu berkenaan amal perbuatanmu yang terbaik dan yang paling bersih dalam pandangan Allah S.W.T., serta orang yang tertinggi darjatnya di antara kamu, yang lebih baik dari bersedekah emas dan perak serta lebih baik dari memerangi musuh-musuh kamu semua dan memotong leher mereka, dan mereka juga memotong lehermu?” Kemudian para sahabat bertanya, “Apakah itu wahai Rasul?” Beliau menjawab: “Zikir kepada Allah S.W.T.” (Hadith Riwayat al-Baihaqi).

Nabi panutan kita telah bersabda lagi yang bermaksud:
“Kiamat tidak akan berlaku selagi masih ada orang yang menyebut perkataan “Allah, Allah.” (Hadith Riwayat Imam Muslim).

Bersabda lagi Sayyidina wa Maulana Muhammad s.a.w.:
“Zikir yang paling baik ialah kalimah لا إله إلا الله” (Hadith Riwayat al-Tirmidhi).
“Bahawasanya seorang Badwi bertanya kepada Rasulullah s.a.w.: Bahawasanya syari’at Islam sudah banyak saya terima, maka terangkanlah kepada saya sesuatu yang mudah dikerjakan. Nabi menjawab: Hendaklah lidahmu basah dengan zikir Allah.” (Hadith Riwayat Ibnu Majah).

Bersabda Rasulullah s.a.w.:
“Tidak berkumpul sesuatu kumpulan dalam rangka berzikir kepada Allah melainkan memeluk akan mereka itu malaikat-malaikat, dilindungi atas mereka rahmat, dan turun ke atas mereka ketenangan dan mereka dingat akan Allah Ta’ala di hadapan makhluk yang banyak pada sisiNya.” (Hadith Riwayat Imam Muslim).

Berkata Ibnu Ata’illah al-Sakandari di dalam kitab al-Hikamnya:
“Janganlah engkau meninggalkan zikir kerana semata-mata engkau belum benar-benar ingat kepada Allah sewaktu berzikir, sebab kelalaianmu kepada Allah ketika tidak berzikir lebih berbahaya daripada kelalainmu terhadap Allah ketika kamu berzikir. Semoga Allah menaikkan darjatmu melalui zikir yang kamu lakukan dengan lalai, kepada zikir yang penuh sedar kepada Allah. Kemudian ia meningkat pula kepada zikir yang penuh sedar serta ingat kepada Allah kepada zikir yang disertai rasa hadir. Selepas itu ia terus meningkat daripada zikir yang disertai rasa hadir kepada martabat zikir sehingga lupa terhadap sesuatu selain Allah. Hal yang demikian adalah tidak sukar bagi Allah.”
Semoga kita dapat mencapai martabat zikir yang terakhir itu.
لا إله إلا الله محمد رسول الله فى كل لمحة و نفس عددما و سعه علم الله
Dipetik dan disunting dari: www.yayasansofa.com

Ahad, 15 Mac 2009

Budak Kecik Miang....

Open Minded aaaaa.... Ada 18sx sket....Huhuhuhu


video

Diet Pun Kena Berpada-Pada....

Selamat Menonton. Hehehehehe...



video

Sabtu, 14 Mac 2009

Rilek Sekejap...



Lagu favourite. Dengar dan renungkan lirik lagu tersebut...

Jumaat, 13 Mac 2009

Ruqyah di Hospital

Saya cuti pada hari ini, kerana hendak renew lesen kereta dan lain-lain urusan. Selain itu, saya juga bersama dengan emak pergi ke Tabung Haji untuk survey harga pakej umrah. Emak akan pergi umrah dengan abang, Tomo, Adie dan kemungkinan Usu Wet juga akan pergi sama.

Kemudian saya dengan emak pergi ke The Spring. Emak ingin nak makan aiskrim. Mula2 pergi ke McD tetapi mesin aiskrim rosak. Semasa sedang menikmati aiskrim di Sugar Bun The Spring, Abg Man call. Saudaranya ada hajat. Anak saudara Bg Man mengalami obesiti yang agak kronik. Sekarang ini berada di ICU Hospital Umum Sarawak. Emak kepada si pesakit minta dibuatkan air penawar dan ruqyah.

Saya pergi ke hospital seusai solat Maghrib. Saya pergi berseorangan. Wan Sudirman tidak dapat menemani saya kerana balik kampung di Sebuyau. Saya redah hujan yang turun membasahi bandar Kuching semenjak petang tadi. Di tingkat 6, wad ICU, mata saya melilau mencari katil pesakit, katil no. 26. Setelah ketemu, saya bersalam dan bermesra sebentar dengan keluarga pesakit, sambil menanyakan simptom-simptom si pesakit. Emak si pesakit mendakwa anaknya sering berkhayal dan kuat makan. Tanpa melengahkan masa, saya memulakan ruqyah dan membuat air penawar.

Selesai ruqyah, emak pesakit menghulurkan sejumlah wang. Saya menolak dengan baik, dengan mengatakan niat saya ikhlas dan hanya hendak menolong. Emak pesakit mendesak agar saya menerima wang tersebut. Saya terpaksa menerima demi untuk mengambil hati beliau.

Belum habis di situ, keluarga pesakit katil sebelah juga berhajat kepada saya untuk meruqyah dan membuat air penawar kepada mereka.

Saya berbual dengan perempuan yang menjaga si pesakit yang merupakan anak saudara kepada pesakit. Pesakit mengalami koma selama sebulan, kerana menghidap jangkitan kuman dalam otak. Doktor telah merawat si pesakit dan kuman-kuman juga sudah dimusnahkan, namun si pesakit masih belum sedar untuk tempoh yang lama. Saya memulakan rawatan dan membuat air penawar untuk pesakit tersebut. Saya juga berdoa agar si pesakit sembuh dari penyakit yang dideritainya.

Selain anak saudara, ada 2 lagi perempuan yang bersama dengan si pesakit. Seorang tua dan seorang lagi separuh baya. Saya menanyakan anak-anak si pesakit, mereka mengatakan pesakit tidak mempunyai anak. Saya terkedu sebentar.

Selesai ruqyah, saya berpesan kepada saudara pesakit agar berikhtiar untuk mencari air Yassin dan dibuat minuman untuk pesakit. Selain itu saya juga menasihatkan mereka agar bersolat Hajat dan banyakkan sedekah dan doa. Semoga dengan sebab doa dan sedekah mereka Allah menyambuhkan si pesakit.

Tiba-tiba perempuan tua tersebut menghulurkan sampul wang kepada saya. Saya terkejut dan menolak dengan baik. Sekali lagi saya menerangkan kepada mereka bahawa saya menolong dengan ikhlas. Perempuan tua itu mendesak supaya saya menerimanya kerana dia juga berniat untuk bersedekah. Sekali lagi saya terpaksa menerima dengan hati yang berat kerana untuk mengambil hati mereka.

Semasa memandu kereta untuk pulang, masih terbayang wajah si pesakit dan keluarga mereka. Saya dapat rasakan harapan terpancar jelas dari riak muka keluarga si pesakit. Awal saya jelaskan kepada keluarga pesakit, bahawa saya hanya berusaha dan berdoa, selebihnya ketentuan Allah. Allah lah penyembuh yang mutlak. Saya tidak berkuasa apa-apa.

Terasa sayu dan tersentuh hati kecil saya, apabila mengingatkan wajah perempuan tua (mungkin adik beradik atau saudara dekat pesakit) yang menghulurkan wang kepada saya tadi. Saya yakin mereka mungkin orang kampung yang hidup susah. Terbayang juga keikhlasan pada wajah mereka. Mereka amat mengharapkan pertolongan saya tadi. Dan mereka juga amat berterima kasih apabila saya sudi mendoakan dan membuat air penawar untuk saudara mereka yang sakit. Benarlah kata orang, hati akan tersentuh apabila kita ikhlas. Dan itulah yang terjadi kepada saya sebentar tadi.

Sampai di rumah, saya melaksanakan solat hajat dan bacaan Yassin untuk kedua-dua pesakit yang saya ruqyah sebentar tadi. Saya amat berharap agar Allah berkenan menyembuhkan mereka berdua.

Amin...

Ahad, 8 Mac 2009

Salam Maulidur Rasul

Assalamualaikum kepada semua,

First sekali, saya benar-benar mohon maaf kerana telah lama tidak update blog ini. Hal ini demikian kerana masalah CPU yang rosak kerana kilat 2 bulan yg lepas. Selain itu, modem juga rosak dan mengambil masa untuk dibaiki.

Malam ini malam Maulidur Rasul, malam kelahiran Junjungan Besar kita, Muhammad bin Abdullah SAW. Saya menulis blog pada ketika ini sambil mendengar nasyid selawat dari kumpulan Haqqani Devotion, salah satu group nasyid favourite saya di imeem.com. Hati terasa riang gembira kerana tahun ini Maulidur Rasul benar-benar jatuh pada hari yang accurate dengan kelahiran Rasul kita beberapa ribu tahun yang lampau. Renunglah sejenak, Baginda dilahirkan pada 12 Rabiul Awwal malam Isnin. Dan yang ajaibnya, pada tahun ini 12 Rabiul Awwal juga jatuh pada hari Isnin!

Ingin saya kongsikan bersama pengalaman saya menziarahi Maqam Rasul di Madinah semasa mengerjakan haji beberapa tahun lepas. Maqam ini terletak di Masjid Nabawi, dan maqam Baginda betul-betul terletak di bawah kubah hijau Masjid Nabawi. Semasa sedang berbaris untuk ke maqam Nabi, kelihatan lorong ke maqam tersebut penuh sesak dengan manusia. ramai berasak-asak untuk mengambil peluang menziarahi maqam yang mulia ini. Dalam keadaan yang sesak dan kelam kabut itu, saya berusaha memujuk dan menyabarkan hati saya supaya lebih berdisiplin semasa berbaris.

Semasa giliran saya semakin hampir ke maqam tersebut, terasa jiwa dan hati saya tiba-tiba merasa sebak dan sayu. Aura di sekitar maqam terasa ganjil sekali, terasa ketenangan dan kesejukan menyelinap masuk ke dalam qalbu. Semakin hampir dengan maqam, perasaan saya berdebar-debar dan hati semakin sebak dan sayu. Sebaik sahaja tiba di hadapan maqam, saya tidak dapat menahan air mata saya dari terus mengalir dengan laju, saya menangis sepuas-puasnya. Saya mengambil peluang keemasan yang ada dengan menyampaikan salam yang dikirim oleh saudara dan kawan-kawan saya yang berada di tanah air kepada Rasulullah. Saya juga membaca selawat sebanyak-banyaknya kepada Baginda dengan harapan semoga Baginda berkenan memberi syafaat kepada saya di hari Kiamat kelak. Saya amat mengharapkan syafaat Baginda kerana saya ini adalah hamba Allah yang banyak sekali melakukan maksiat dan dosa.

Pengalaman menziarahi maqam Rasul tidak akan saya lupakan samapai bila-bila. Ia merupakan di antara kenangan terindah dalam hidup saya. Ingin saya nasihatkan kepada kawan-kawan semua agar memasang niat untuk menunaikan umrah atau haji agar berpeluang untuk merasai pengalaman menziarahi maqam Rasul seperti mana yang pernah dialami oleh saya.

Sungguh, pengalaman ini amat luar biasa indahnya...