Sabtu, 7 November 2009

Kuliah Subuh dan Sukan...

Seawal jam 4:58 pagi, saya bangun dan bersiap-siap untuk solat Subuh. Oleh kerana azan belum kedengaran, saya melakukan solat Tahajud 2 rakaat tanpa witir, kerana witir telah saya buat selesai solat Isyak malam tadi.

Saya bergegas ke Masjid At-Taqwa kampung Gita untuk solat Subuh di sana. Ramai juga jemaah yang datang, dan kira-kira 10 minit kemudian iqamat pun dikumandangkan. Dalam sejuk dan dingin pagi itu jemaah At-Taqwa menyembah Tuhan Seru Sekalian Alam dengan jiwa yang khusyuk dan tenang.

Kuliah subuh pagi ini disampaikan oleh Ustaz Khalidi Hj Ibrahim, Penolong Pegawai Dakwah Jabatan Agama Islam Negeri Sarawak (JAIS). Tajuk yang diberikan amat menarik perhatian saya, iaitu Salafi, Wahabi dan Bid'ah. Ustaz Khalidi menggunakan Power Point dan skrin layar untuk menyampaikan isi ceramah beliau, dan kesemua point-point yang disampaikan diambil dari sebuah kitab yang masyhur dan muktabar, dikarang oleh Imam Syeikh Abu Muhammad Az-Zahrah, seorang ulama Mesir yang terkenal dan disegani.

Ustaz Khalidi menyampaikan hujah beliau dengan menarik dan jelas. Kesemua jemaah tertarik dengan kupasan beliau yang mendalam. Hasil dari kuliah tersebut, barulah saya mendapat gambaran yang jelas, apa beza Wahabi dengan Salafi. Isu-isu bid'ah yang diuar-uarkan oleh pihak Wahabi bukanlah isu yang perlu didebatkan, atau diperbesarkan kerana ia hanyalah isu kecil. Isu kecil ini sering menjadi punca mengapa umat Islam zaman ini berpecah-belah, dan ini mengundang kepada kerapuhan kesatuan umat dan seterusnya memudahkan orang kafir menakluk pemikiran umat Islam. Terasa sedih juga bila umat Islam menjadi lemah dan berpecah belah disebabkan oleh isu yang remeh-temeh.

Habis kuliah, saya pergi membeli makanan untuk sarapan di rumah. Ketika ini mak dan ayah berada di China, makan angin. Tinggallah saya dengan adik saya, Adie di rumah. Sesampainya di rumah saya makan sarapan sementara Adie pula masih 'belayar di lautan mimpi' selepas solat Subuh pagi tadi.

Jam 9:15 pagi, saya mengambil Azry di rumah. Sebelum itu saya singgah ke rumah Sir Habeeb untuk mengambil raket badminton sepertimana dipesan oleh Radzi. Saya dan Azry menggunakan jalan tol untuk ke Arena Sukan, Simpang Tiga. Ofis mengadakan aktiviti sukan iaitu bermain badminton pada hari ini.Sampai di sana, kelihatan Faizul dah sampai dahulu. Kami ke kaunter untuk mendaftar dan membayar sewa gelanggang.

Kira-kira jam 10:15, barulah ramai staf SPNB yang datang dan bermain. Alhamdulillah, tercapai juga matlamat dan niat untuk main badminton dengan staf. Tujuan saya menganjurkan aktiviti seperti ini bukan sekadar hanya untuk mengeluarkan peluh dan menyihatkan badan, tetapi untuk merapatkan silaturrahim sesama staf agar hubungan akan menjadi lebih akrab dan rapat. Selain itu, ia juga bertujuan untuk 'release tension' selepas 5 hari bekerja bertungkus lumus di ofis.

Kalau minggu lepas main futsal, minggu ni main badminton, minggu depan main apa agaknya?


Gaya dah ada dah...


Semput...

Smash,pok.Jangan sik smash!


Tuan Wenndy, dengan gaya servisnya yang tersendiri...


Jejaka SPNB, tetap bergaya walaupun keletihan...


Tetap senyum dengan muka berpeluh... :-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan