Ahad, 1 November 2009

Tiada Yang Menarik... Hanya Secebis Kisah...

Malam semalam saya dan Jalot pergi ke Masjid Wan Alwi, Tabuan Jaya. Jalot memaklumkan kepada saya syeikh dari Yaman, iaitu keturunan Imam Abdullah Al Haddad ada di sana bagi menyambut Haul Imam Abdullah Al Haddad. Kalau tidak silap saya, syeikh tersebut bernama Habib Muhsin.

Kami sampai ketika Ratib Al Haddad selesai dibacakan. Terasa rugi juga kerana tidak ikut serta dalam majlis zikir tersebut kerana kami lambat turun dari rumah dan singgah solat Maghrib di surau Petronas dekat tol Zaidi Adruce. Saya juga mendapat tahu yang Wirdul Latif telah pun dibacakan sebelum waktu Maghrib masuk. Maknanya says terlepas untuk berzikir bersama jemaah bagi kedua-dua zikir tersebut.

Kami diberikan buku zikir oleh 2 jemaah yang bertugas di masjid tersebut. Ia diberi percuma. Saya lihat di dalam buku kecil tersebut ada Ratib Al-Haddad dan Wirdul Latif. Saya pernah mengamalkan Ratib Al Haddad ini selepas diberi oleh Ust Umar, cuma saya jarang amalkan. Saya lebih mengamalkan Al-Ma'thurat dan Hizib Bahar dari Tariqat Syaziliah.

Usai solat isyak, kami mendengar tausyiah dan manaqib Imam Abdullah. Banyak pengajaran dan ilmu yang dicurahkan oleh para habib pada malam tersebut. Ada juga habib-habib yang datang dari Indonesia yang mencurahkan ilmu mereka kepada kami. Apa yang menggembirakan saya, kami semua para jemaah telah diijazahkan secara langsung untuk amalan zikir Ratib Imam Abdullah Al Haddad dan Wirdul Latif dari Habib Muhsin sendiri.

Alhamdulillah...

Habib Muhsin

Tausyiah sedang disampaikan oleh seorang Habib dari Indonesia.

Jalot tengah khusyuk berdoa, atau tertido?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan