Khamis, 26 Mei 2011

Penipuan Perbankan Internet


Bersembang dengan Airwan di pejabat pagi ini agak mengejutkan saya. Ada laporan di MHI mengatakan tentang penipuan internet banking melalui email. Agak 'menggerunkan' juga bila mengetahui ada mangsa yang hilang duit gaji beribu-ribu ringgit jumlahnya. Parah jugak ni... Kalau dah wang gaji lesap, nak makan apa bulan tu. Kalau bujang ok lah juga, tapi kalau dah ada anak bini? Nak bagi makan apa?

Saya hairan dengan penyangak-penyangak ni. Tergamak juga mereka ni merompak wang orang lain. Mereka tak tahu ke kesan daripada perbuatan mereka ni, insan-insan ni akan menderita? Nak tunggu sebulan lagi gaji keluar bukan senang, dada sesak macam dada kena timpa batu!

Penjenayah zaman ni dah semakin canggih. Kalau dulu terpaksa tunggu malam baru pergi merompak, sekarang merompak dah boleh buat dari ofis atau rumah, dengan hujung jari je. Dah la tu, boleh dapat ribu-ribu ringgit dengan sekali klik, duduk bawah aircond, tak payah pakai topeng.

Astaghfirullah, zaman huru-hara sudah semakin hampir. Petanda kiamat semakin nampak. Islam semakin dipinggirkan, ummat seolah-olah hilang ketenangan. Masalah harga barang naik, perbelanjaan yang semakin ketat, sistem pendidikan yang lemah, hiburan dan arak merata-rata, zina, homoseksual dan lesbian dah boleh nampak di skrin komputer terang-terangan, bunuh diri, merompak dan pembunuhan kejam, rasuah, kezaliman dan ketidak adilan pemerintah, fitnah dan seribu macam penyakit ummat kini semakin membarah di negara kita. Apa sikap kita? Adakah hanya dengan menunggu dan melihat ummat ini hancur tak bersisa?

Pemerintah wajib menangani kesemua masalah ini serentak dengan sokongan dari rakyat. Al-Quran dan As Sunnah wajib menjadi panduan bagi merawat penyakit barah ummat ini. Membelakangkan Islam bererti membelakangkan Allah. Apabila kita mengabaikan Allah, maka Allah akan mengabaikan kita. Cukuplah dengan conference, persidangan, seminar, pembentangan kertas kerja dan entah apa-apa lagi yang hanya sekadar di atas kertas dan slide-slide PowerPoint. Kita mahukan tindakan, ACTION! Bukan hanya sekadar omong kosong sahaja.

Iman hendaklah disuburkan. Di sinilah peranan da'i'. Menyedarkan ummat agar memperbaharui iman dan menimbulakn kesedaran masing-masing. Tiada ubat yang lebih ampuh bagi menyelesaikan masalah ini selain kembali kepada fitrah Islam yang sebenar.

Berikut merupakan artikel yang diperolehi dari sebuah blog mengenai penipuan perbankan internet. Sumber dari : http://mrbelia.pun.bz

KUALA LUMPUR – Pelanggan perbankan Internet dinasihatkan supaya berhati-hati kerana penipuan melibatkan perkhidmatan tersebut terutama Maybank2u meningkat lima kali ganda pada tahun lalu.

Penolong Pengarah Siasatan Jenayah Siber dan Multimedia Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Asisten Komisioner Kamarudin Md. Din berkata, sepanjang tahun lalu, polis telah menerima sebanyak 353 kes penipuan dengan kerugian sebanyak RM1.2 juta membabitkan perbankan Internet.

Menurut beliau, jumlah tersebut meningkat mendadak berbanding tahun 2009 iaitu polis hanya menerima sebanyak 75 kes membabitkan kerugian sebanyak RM215,131.

“Penjenayah perbankan Internet akan menggunakan teknik phishing iaitu dengan mewujudkan satu laman web palsu sesebuah bank dan menghantar e-mel kononnya mengenai keselamatan akaun (Security Alert).

“E-mel itu meminta pengguna mengemaskini akaun mereka kononnya untuk mengelakkan sebarang penipuan pihak tidak bertanggungjawab,” kata beliau di sini semalam.

Kamarudin memberitahu, ketika membuat proses kemaskini itu, pengguna akan diminta supaya memasukkan beberapa data peribadi seperti nama, kata laluan dan nombor TAC (nombor empat digit pengesahan transaksi).

1 ulasan: