Ahad, 7 September 2008

Asajaya nan sunyi...

4 september 2008

Hari ini adalah pertama kali saya sahur di Asajaya. Saya dengan Khairul bgn seawal 4 pagi bg melaksanakan sunnah nabi yg penuh barokah itu secara bersama-sama. Harith sudah sahur lebih awal dr kami, pukul 12 tgh mlm tadi.

Hidangan ringkas yg dibeli ptg semalam, dijamah dgn lafaz Bismillah. Saya memulakan sahur pagi itu dgn memakan kurma, sedikit air soya bean dan air putih. Seterusnya, roti bantal cicah kari dlm tin. Air putih saya minum dgn byk memandangkan saya bekerja di site, amat penting bg saya untuk minum banyak air, khuatir akan kehausan krn bekerja di tgh panas.

Sambil menjamu selera, saya dan Khairul bersembang mcm2 cerita. Dari hal kerja, masalah kewangan sehinggalah hal kahwin. Inilah 'main topic' yg sering menjadi perbualan di kalangan kami. Walau apa pun, kami pasrah dgn takdir yg telah ditentukan ke atas diri masing2.

Selesai sahur, Khairul menyambung sembahyang Tarawihnya, saya pula melakukan qiamullail ringkas. Di bulan inilah saya mengambil kesempatan utk mempraktikkan qiamullai, krn di bulan lain agak sukar utk bgn awal pagi bg melaksanakn sunnah nabi tersebut. Maklumlah, jenis org kuat tidur.

Selesai qiam, berkumandanglah azan Subuh dari Masjid An-Najah Asajaya, masjid besar utk Pekan Asajaya. Saya dan Khirul bergegas ke masjid. Tidak ramai jemaah yg dtg, tidak sampai belasan org, mungkin ramai yg solat Subuh di rumah barangkali, ataupun di surau2 lain.

Selesai Subuh, saya tilawah Quran utk juzuk ke 4. Manakala Khairul pula menyiapkan kerja2 persekolahan nya.

Ramadahn di Asajaya agak sunyi, walaupun byk perkampungan Melayu di sini. Mungkin populasi penduduknya yg bertaburan, ataupun sedikit, menjadikan pekan tersebut sunyi, tetapi aman dan tenteram. sejuk embun Subuh di Asajaya menusuk sehingga ke tulang sum sum, kedengaran juga deru motosikal dan kereta memecut di jalanraya, mungkin cikgu dr Kuching turun awal utk pergi mengajar di kawasan pedalaman seperti Sebangan dan Pendam agaknya.

Allah sedang mengajar saya sesuatu di Subuh ini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan