Ahad, 17 Mei 2009

Doa Selamat dan Hari Ahad Yang Membosankan...


Assalamualaikum semua,

Hari ni tiada yang special berlaku. Saya cuma duduk di rumah dan online sahaja sejak dari pagi sampai ke malam.

Malam tadi saya diajak rakan seusrah untuk mengazankan sebuah premis pejabat yang baru. Pejabat tersebut terletak di Jalan Petanak, Padungan. Pemilik pejabat merupakan seorang businessman yang berjaya, dan terlibat dalam kerja-kerja kejuruteraan awam dan mekanikal. Beliau juga merupakan founder bagi Perunding Malca, di antara perunding mekanikal yang terkenal di Kuching. Sekarang beliau membuka syarikat sendiri dan mempunyai banyak projek, malahan ada di antara projek beliau sampai ke Kapit.

Rakan usrah saya, Razak memaklumkan saya pagi semalam mengenai hajat tuan punya syarikat yang memerlukan 6 orang untuk mengazan di pejabat empat tingkat tersebut. Di antara yang terlibat ialah Hairi, Ainol, Razak, Shafiq dan saya. Pada mulanya saya agak reluctant untuk pergi, tapi bila mengenangkan orang berhajat, maka saya pergi juga ke pejabat tersebut pada sebelah petangnya.

Sampai di sana, telah masuk waktu Maghrib. Kami berbahagi kumpulan untuk azan di setiap tingkat pejabat. Saya, Hairi, Razak dan Shafiq memilih di tingkat atas sekali. Semasa saya berdiri di kaki tangga untuk ke atas, saya memandang ke tingkat atas yang agak gelap tersebut dan merasakan ada sesuatu yang 'tidak kena'. Saya memilih untuk mendiamkan diri walaupun badan terasa tidak selesa.

Selesai azan, kami ke tingkat tiga untuk menunaikan solat Maghrib berjemaah dan disusuli dengan bacaan Yassin dan doa selamat. Selepas rehat seketika sambil berbual, kami azan sekali lagi dan solat Isyak berjemaah.

Tiba acara makan, kami dihidangkan dengan nasi bryani Bombay Masala. Sambil makan kami berbual mesra dengan staf dan juga bos kepada company tersebut. Pada ketika itulah si pemilik syarikat menceritakan kepada kami bahawa pekerja di pejabat tersebut telah mengalami gangguan ketika buat kerja overtime. Ironinya, gangguan paling keras berlaku di tingkat atas sekali, iaitu tempat di mana saya dan beberapa rakan lain azan sebelumnya. Gangguan yang selalu dialami ialah ada lembaga hitam yang sering mengganggu staf-staf ofis tersebut.

Sepanjang cerita tersebut dituturkan oleh si pencerita, saya masih memilih untuk mendiamkan diri. Saya berpegang kepada prinsip harimau sembunyi kuku. Saya tidak akan menyambung atau ikut serta dalam cerita mengenai mistik kecuali jika ada orang yang bertanya kepada saya mengenai perkara tersebut.

Saya berdoa mudahan masalah pejabat tersebut dapat diselesaikan dengan baik, insya Allah. Mudahan Allah merahmati syarikat tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan