Khamis, 13 Ogos 2009

Silat Batin Panglima Jawa...

Kisah kali ini mengenai anak buah saya, iaitu anak kepada sepupu saya yang masih belajar di sekolah menengah. Anak buah saya ini minat kepada ilmu kebatinan dan persilatan, kerana ayahnya juga seorang pesilat yang handal dan mahir. Silat, tidak sah kalau kita pisahkan ia dengan ilmu kebatinan. Nak dijadikan cerita, oleh kerana anak buah saya ini terlalu minat dengan silat dan ilmu kebatinan, dia belajar silat seru @ kebatinan dengan seorang guru silat di Bandar Kuching ini.

Anak buah saya ini, teramat minat dengan alam mistik. Dia tahu saya selalu pergi merawat orang yang kerasukan atau penyakit misteri. Oleh itu, setiap kali dia melihat atau berjumpa saya di rumah, dia pasti duduk di sebelah saya sambil 'mengorek' rahsia dan ilmu perubatan yang saya pelajari. Saya hanya tersenyum dan hanya berkata "Umur kamu masih muda, nanti bila dah sampai masa nanti anjang akan ajarkan". Namun, ada juga saya mengajar dia beberapa ayat pendinding diri dan ayat yang boleh digunakan ketika 'emergency'.

Singkat cerita, satu hari saya berziarah ke rumah sepupu saya (ayah kepada anak buah saya) di Matang. Sepupu saya ini suka juga bercerita tentang alam mistik, dan ada juga bertanya kepada saya hukum ilmu kebatinan dan penggunaan tangkal azimat. Saya menerangkan dengan berhati-hati dan berhikmah dengan mengatakan bahawa ilmu kebatinan seperti silat seru dan azimat adalah syirik.

"Mun (kalau) camya (begitu), salah lah nok (yang) dibelajar Fikri ya (itu)". Sepupu saya merujuk kepada anak buah saya.

Saya diam dan mengangguk.

"Boleh kau nulong (tolong) nangga (tengokkan)?" Tanya sepupu saya.

"Insya Allah, kamek (saya) tok (ni) sik (tak) lah pandei (pandai) gilak (sangat), tapi boleh diusahakan". Ujar saya.

Saya menyuruh Fikri duduk dan melunjur kaki. Ruqyah dimulakan, bila sampai ke pertengahan ayat Ruqyah Jibril, Fikri kelihatan menggeliat dan mula gelisah. Saya syak jin sudah menunjukkan reaksinya.

"Siney (di mana) ada rasa sakit?" Saya bertanya.

"Dada rasa semput" Jawab Fikri.

Saya menghiris bahagian dada Fikri dengan jari sambil membaca ayat-ayat ruqyah. Fikri mula menggeliat dan muntah. Saya lihat ada setompok darah dalam muntah tersebut.

Saya tepuk belakang Fikri dan dia mula muntah beberapa kali.

Saya tamatkan sesi ruqyah pada malam tersebut kerana ada usrah. Saya minta ibu bapa Fikri agar menyediakan limau nipis dan air untuk dibuat minuman dan mandian penawar. Mereka berjanji akan menyediakan barang tersebut dalam masa terdekat. Saya menasihati Fikri dan yang lain-lain agar meninggalkan amalan silat seru tersebut kerana telah jelas silat ini menggunakan jin untuk membolehkan orang bersilat.

Selang beberapa minggu kemudian, Fikri menceritakan kepada saya semasa ruqyah dijalankan, tiba-tiba dia terasa marah dan benci yang amat sangat terhadap saya. Ini adalah pelik kerana saya kenal Fikri sebagai seorang anak yang baik dan amat menghormati orang tua. Fikri juga mengatakan ketika saya membaca ayat-ayat suci Al-Quran, dia terasa hendak menyerang dan menumbuk saya, namun dia terasa tidak dapat bergerak kerana tangan dan kakinya terasa seperti 'diikat'.

Saya dah ready awal dengan ayat pendinding diri semasa meruqyah, itulah agaknya mengapa Fikri tidak dapat menyerang saya. Semuanya dengan izin Allah.

Ketika berbual dengan Fikri, dia mengatakan dia bermimpi berjumpa dengan seseorang yang berpakaian seperti panglima Jawa.

"Kenak (kenapa) kau muang (membuang) aku?" Tanya panglima tersebut.

Fikri tidak sempat menjawab kerana dia terkejut dari tidur sejurus selepas itu.

Saya sempat menyelidik mengenai amalan kebatinan ini. Dikatakan jika nak buat silat seru ini, kemenyan dibakar dan Al-Fatihah dibaca beserta dengan ayat-ayat lain dengan niat untuk menghadirkan panglima supaya meresap ke dalam diri.

Kesimpulannya, inilah yang dikatakan syirik yang jarang diketahui orang. Ada sesetengah orang menyangka bila menyeru semangat pendekar dengan ayat Quran, amalan itu tidak menjadi salah. Sedangkan memanggil jin dengan tujuan duniawi tersebut adalah syirik yang nyata.

Kadang-kadang saya agak sedih juga bila ramai orang Melayu terlibat dalam amalan syirik ini. Asal ada bunyi ayat Quran sedikit dlam jampi, mereka menyangka amalan tersebut bersih dan betul. Mereka tidak memeriksa boleh jadi ayat yang seterusnya merupakan bacaan jampi syirik yang dicampur adukkan dengan ayat Quran.

Inilah tugas saya yang saya rasa berat juga untuk dipikul. Menyedarkan masyarakat mengenai bahaya syirik bukan calang-calang kerja. Hal ini demikian kerana Rasulullah juga berhadapan dengan perkara yang sama ketika menyampaikan dakwah kepada penduduk Makkah yang telah sebati dengan syirik ribuan tahun sebelum itu. Namun saya pasrah dan amat berharap kepada Allah agar kerja saya ini dinilai ibadah di sisi Allah.

Wallahu 'alam...

8 ulasan:

  1. Saudara Ajeri,boleh tak ditunjukkan kepada kami ayat ruqyah Jibril?

    BalasPadam
  2. ya bi..nait bulu roma mek lok..kmk sa nak bang..badan mek ada brg pelik juak koh..salu mimpi jumpa urg tua pelik koh..kadang ngajar ayat2 tp mek sik ikot..ngeri tauk sik ktk.. by the way..tq so much abg..

    BalasPadam
  3. salam..saya sebenarnya tidak pernah menuntut ilmu2 silat..tp nape tiba2 baru2 ni saya boleh bersilat..silat gayong kalo xsalah..siapa sbenar panglima..kalo boleh tolong jelaskn..namanya saya sudah tahu..jurus2 silat cuma sebut saya boleh buka..

    BalasPadam
  4. kenal allah kenal diri insyaallah terhapuslah syirik dari pemahaman manusia itu wallah hu alam

    BalasPadam
  5. kalau dibuat untuk pertahanan diri waktu darurat tak boleh ke begitu??

    BalasPadam
  6. Abg kmk makei silat tok dan belajar di semariang.cuma 7 hari ajak alu terer. Nang kebal sbb x masuk tetak dan bara api. Kmk udah forward article tok dgn nya dlm facebook.ujung2 kmk kenak lipat sebab nya mdh kmk x tauk apa2. Soklan kmk, mcm ni nak buang jin qarin ya dr abg kmk tanpa pengatahuan nya sbb nya nang x maok buang. Mintak tolong benar2 ngn ktk tok. Ktk boleh call kmk 013-8026360

    BalasPadam
  7. Semua tipu muslihat iblis.

    BalasPadam