Jumaat, 23 Oktober 2009

Mati Tengah Jalan...

Semalam hujan turun dengan lebat. Saya buat site visit untuk defect liabilty period bagi 6 buah rumah. Yang sakitnya, 2 buah rumah di area Bako dan Rampangi manakala selebihnya di area Siburan. Umpama jarak antara tempat-tempat tersebut seperti dari utara turun ke selatan. Jauh.

Saya pulang ke ofis dengan rasa keletihan. Namun usai solat Asar, saya menyambung kerja-kerja yang tertangguh. Memo, update claim kontraktor dan lain-lain. Pening kepala bila melihat semua kerja masih tidak dapat disempurnakan kerana ada antara kontraktor belum menghantar beberapa dokumen yang perlu dilampirkan bersama. Memo tidak boleh diberikan kepada bos untuk ditandatangani jika lampiran tidak lengkap.

Saya bercadang untuk stay back di ofis untuk menyiapkan kerja-kerja yang tertangguh, namun tidak jadi kerana teringat ada majlis tahlil hari ke tujuh untuk Allahyarham Pakcik Razali. Pelawaan Sir Habeeb untuk menemaninya pergi beli barang anak pun terpaksa saya tolak kerana hendak menghadiri majlis tersebut.

Saya bergegas pulang selepas menutup komputer. Radzi dan Azry menemani Sir Habeeb untuk beli barang. Semua staf ofis telah pulang, hanya tinggal saya seorang di ofis. Dan pada ketika itulah...

Saya menutup lampu dan pintu ofis dengan tenang, dalam keadaan hari sudah gelap. Saya 'denyutkan' hati saya dengan zikir untuk menenangkan jiwa dan batin saya, dan membuang jauh-jauh fikiran yang tidak baik tentang cerita-cerita yang biasa didengar di ofis. Saya melangkah keluar dari ofis menuju ke lif, setelah menutup daun pintu ofis dalam keadaan 'kesejukan'...

Saya menyeberang sungai seperti biasa menggunakan penambang. Setelah menghidupkan kereta, saya memecut kereta untuk pulang. Saya melihat jarum minyak kereta dah menunjukkan E. Saya pun fikir untuk singgah ke Petronas di sebelah Choice Supermall untuk mengisi minyak dan withdraw duit.

Saya biasa menggunakan shortcut semasa pulang, dan jalan pintas yang biasa digunakan ialah Jalan Bukit Siol. Difahamkan jalan ini agak 'keras' sedikit, ada dakwaan mengatakan pocong pernah ditemui di sebuah rumah terbiar yang terletak di tepi jalan. Jalan ini agak sunyi, dengan pokok tua dan hutan yang boleh dikatakan tebal. Di belakang hutan terletak Masja, sebuah bangunan kerajaan negeri dan juga terdapat sebuah kawasan perumahan terpencil. Salah seorang sahabat baik saya tinggal di perumahan ini, dan beliau menceritakan banyak juga kejadian aneh dan misteri di kawasan tersebut.

Saya memandu kereta seperti biasa. Tiba-tiba kereta saya mati di tengah jalan. Saya start enjin kereta berkali-kali namun gagal. Masya Allah, minyak dah kering rupanya. Saya menolak kereta dengan terkial-kial seorang diri dan meletakkannya di tepi jalan seberang Masjid Jamek. dalam keadaan penat, basah oleh hujan dan kebingungan, datanglah seorang hamba Allah menawarkan pertolongan. Saya katakan kepadanya, yang kereta saya habis minyak, dan saya menolak pertolongan hamba Allah tadi dengan baik. Saya call abang saya dan memintanya menghantar minyak.

Semasa menunggu, saya mencapai tasbih yang tergantung di cermin pandang belakang dan mula berzikir. Dalam keadaan susah begini, saya lebih gemar membaca Tasbih Nabi Yunus kerana di antara fadhilat zikir tersebut ialah ia dapat menghilangkan duka dan penderitaan, memudahkan kerja, diampuni Allah dan juga mampu menyelesaikan masalah.Ini saya dapat tahu daripada beberapa orang ustaz yang saya kenali.

Hampir setengah jam menunggu, azan maghrib dari Masjid Jamek berkumandang. Kemudian abang saya tiba dengan sebotol minyak petrol di tangan. Saya tersenyum dan ketawa apabila dia menyoal saya masalah kereta, saya katakan saya tidak apa-apa dan ok sahaja. Setelah selesai, kami pulang ke rumah masing-masing.

Setibanya di rumah, saya segera membersihkan diri dan bersolat Maghrib. Kemudian saya ke rumah Pakcik Razali untuk bertahlil.

Ada undangan untuk merawat selepas Isyak di kampung Pulo. Saya pergi bersama Wan Sudirman dan Saiful.

Cerita merawat ini akan saya ceritakan dalam posting yang akan datang. Insya Allah...

3 ulasan:

  1. Bg E..
    Kmk sik tauk lh ktk dh tauk sik..
    Umah darat lamak tok dikesan ada sedikit "gangguan"..
    Especially bilit ujong nk d atas ya..
    Mlm Jemat tok kmk org ngn Uncle Salleh plan nk maca Yassin d bilit ya lekak smyg Maghrib..
    Mun klak2 ktk ada masa, tak singgah lh d darat nulong nanga2 ka ok...

    BalasPadam
  2. Sikda pun dak darat madah ngan abg. Giney jenis gangguan?

    Rmh ninek nang ada angker sket, bkn kitak sik tauk history rumah ya. Abg pun penin palak miker giney nak settle gangguan d rmh ya.

    BalasPadam
  3. Ingat ktk ngn Guru Ba'ah?
    Nk guru ngaja mek org ngaji gk kecik dolok ya eh..
    Nya mdh ngn anty nani, nya nanga anty kdk org sik sehat jak..pas ya bla nya megang tgn anty, nya mdh ada benda sik bgs diam d bilit atas umah darat ya..benda ya ng akan ngagak ketua umah..dolok marek org ninggal nek encek, pas ya org ninggal anty tina n nw nya ngaco anty nani gk..benda yalah nk ngaco2 n molah anty mala sakit n sik nyaman badan..anty pun asa kdk ya juak..badan nya sakit2 tp mun ke bla ke clinic doct mdh xdapapa..

    BalasPadam