Selasa, 6 Oktober 2009

Payah...

Perkataan yang sering dikeluh dalam hidup, susah dan payah. Berlaku apabila dugaan datang menimpa. Fitrah insan, berkeluh-kesah dan tak pernah puas dengan apa yang ada. Teringat dengan kata-kata seorang guru sufi, dunia umpama air laut, semakin diminum semakin menambah haus. Bila diuji terasa jiwa memberontak, hati gundah-gulana, dada terasa sesak dan marah yang tidak terkawal.

Dalam ilmu tasauf, hati yang tidak tenteram menggambarkan cara hidup dan personaliti seseorang. Ini dapat dilihat melalui roman muka seseorang. Contohnya, wajah orang alim dengan peminum arak atau pembuat maksiat, tentulah jauh bezanya kerana cara hidup yang tidak sama.

Payah, satu perkataan yang dah sinonim dalam hidup kita, akan saya huraikan dalam posting blog kali ini ialah mengenai apa yang saya lihat dan teliti di sekeliling saya. Saya telah mengalami situasi 'payah' itu semenjak pulang dari ofis tadi.

Kepayahan kena 'bom' bos masa meeting kerana tak prepare sebaiknya mengenai info tugasan saya...

Kepayahan kena balik berhujan kerana parking kereta kat kampung Boyan, kena jalan kaki dari ofis dan menyeberang sungai Sarawak...

Kepayahan mengunyah makan menemani mak dengan ayah waktu berbuka. Kunyah nasi, sakit. Sumbat ayam panggang dalam mulut, sakit. Minum air bandung, sakit. Berulam, pun sakit.

Kepayahan membaca bacaan dalam solat masa kat surau tadi. Entah betul ke tak tajwid dan makhraj, dek disebabkan lidah yang 'bermasalah'.

Mana tak sakitnya, hujung lidah kena ulser! Dah 4-5 hari dah wei! Sakitnya tak terkata. Nak bercakap payah, nak solat pun payah...

Itulah kepayahan yang saya hadapi kali ini... Luka lidah sikit, mood jadi tak tentu arah. Nak marah pun ada. Baru sikit je Allah tarik nikmat, jadi tak keruan hidup. Insaf weh...

5 ulasan:

  1. Happy 29th Birthday Bg E!!
    Hopefully x lamak gk mek org ncerik mkn cake nk "bertingkat-tingkat" ya gk..hehe

    BalasPadam
  2. kakak mek sikda tak engkah lam tok..kecik atinya oi..

    BalasPadam
  3. Gambar nya sik bleh engkah lam blog tok.Mun nya bergambar,mesti posing kedak model.Nya ngancin gilak. Takut rami urg ncarik kamek nak berkenalan ngannya kelak. Hehehehehe.

    BalasPadam
  4. hahahhaha...bena ya..kmk setuju..kecik ati kwn gmbr nya sikda..pat ktk carik laki bgs pake nya..hahhahaha..sak nya sik mancai ilak.. hehehehe..

    BalasPadam