Khamis, 8 Oktober 2009

Pening Lagi...

Semalam merupakan hari yang teramat SAKIT. Dengan mujahadah puasanya, karenah kontraktor dan pemohon program Rumah Mesra Rakyat yang cerewet dan pelbagai perangai yang entah saya sendiri pun tak faham. Namun semua itu saya hadapi dengan tenang dan lapang dada.

Tengahari semalam juga saya membuat site visit di Kpg Sungai Tekoyong, sebuah kampung yang terletak nun di tebing kuala Sungai Santubong. Ini adalah kali pertama saya ke kampung tersebut yang jauhnya dari bandar Kuching kira-kira 32 km perjalanan. Cadangnya saya hendak bawa Saiful sebagai driver, tapi big bos tak izinkan dan menyuruh saya pergi seorang diri. Maka memandulah saya ke kampung tersebut dengan Kembara ofis seorang diri, tanpa ditemani sesiapa pun.

Setibanya di kampung Sungai Tekoyong, melilau saya mencari tapak projek tersebut. Pusing punya pusing terlajak pula ke Kampung Santubong.Aiseh, ini sudah jauh ni. Saya lalu sebuah sekolah rendah dan melihat murid-murid sekolah baru selesai sesi persekolahan, dan kesemua mereka berpakaian raya. Ada program ramah tamah di sekolah agaknya. Seronok pula melihat mereka melaram dengan pakaian raya yang berwarna warni.

Selepas puas pusing hampir 2 buah kampung, barulah saya terjumpa dengan tapak projek tersebut. Walaupun sesat sebelumnya, hati saya puas kerana sempat juga melihat keindahan kampung Sungai Tekoyong yang cantik dan permai, kerana lokasinya yang terletak di bahagian kuala sungai dan mengunjur ke laut nan luas.

Saya segera membuat site investigation dan mengambil gambar. Alhamdulillah, nampak rupa gayanya tuan rumah puas hati dengan workmanship kontraktor yang dilantik dan insya Allah handing over rumah akan dibuat dalam tempoh seminggu akan datang. Kontraktor yang dilantik juga merupakan kontraktor yang mempunyai background company yang baik dan cemerlang. Kerja-kerja pembinaan berjalan dengan baik dan lancar, malah ahead of schedule. Workmanship dan kualiti juga baik. Syukurlah, tuan rumah tak banyak complaint, maka ini memudahkan kerja saya untuk buat serahan tapak.

Saya pulang ke ofis tidak lama selepas itu. Pada ketika itulah saya mula terasa pening kepala dan tegang urat di bahagian tengkuk. Mungkin keadaan yang panas ditambah lagi dengan keadaan saya yang berpuasa menjadi faktor kepala terasa pening.

Sampai di ofis, saya solat Zuhur dan berehat sebentar. Saiful mengajak saya ke Jln Sekama untuk repair rim kereta Zulhatta. Saya bersetuju dan kami memecut ke Jln Sekama untuk cari kedai repair rim. Sekali lagi kami melilau mencari kedai tersebut, dan menambahkan lagi pening kepala saya.

Jam 2:30, kami pulang ke ofis. Saya segera menyiapkan segala kerja yang tertangguh. Komputer pula buat hal. Masya Allah, dugaan..dugaan. Saya menggunakan komputer Harun untuk menyiapkan kerja saya.

Saya pulang petang semalam dalam keadaan berhujan. Ini menyebabkan saya semakin pening. Usai berbuka dan solat Maghrib, saya telan 2 pain killer dan tidur sebentar. Cadangnya bangun bila masuk waktu Isyak, namun saya terlajak tidur sampai jam 1:40 pagi. Missed call dekat nak 11 panggilan. Teringat pula saya appointment saya dengan Faizul nak pergi dengar talk Elken, aiseh... astaghfirullah... kesian pulak saya mengenangkan Faizul. Saya rasa memang Faizul tertunggu-tunggu kehadiran saya. Saya segera menghantar sms kepada Faizul dan meminta maaf kerana tidak datang ke talk tersebut.

Saya segera bersolat Isyak dan berqiamullail. Kemudian makan mi segera kerana kelaparan. Kemudian sambung tidur balik... Dah namanya kaki tidur!

Ke Klinik...8/10/2009

Paginya saya ke ofis seperti biasa, walaupun kepala masih pening-pening sedikit. Saya kembali menyambung kerja-kerja yang tertangguh. Namun pening kembali menyerang jam 10:30 pagi, menyebabkan saya terpaksa ke klinik dengan ditemani oleh Radzi.

Setelah check, alhamdulillah tekanan darah normal. Khuatir juga saya jika darah tinggi menyerang lagi. Namun komen doktor ialah mungkin pening tersebut disebabkan oleh angin atau panas dalam badan.

Kembali di ofis, saya minta Faizul urut saya dengan urutan guasa, urut guna tanduk kerbau produk Elken. Alhamdulillah, pening pun berkurangan. Tengahari waktu lunch dapat juga main pingpong dengan bos. Tapi kalah... Heheheehe...

Tadi saya menerima panggilan untuk merawat student UITM yang kerasukan. Saya dan Wan Sudirman segera bergegas ke rumah pesakit yang terletak di Taman Hussein selepas solat Isyak.

Pesakit merupakan seorang lelaki, kelihatan seperti kelelahan dan meracau. Pesakit juga mengadu dadanya sakit. Saya segera membacakan ruqyah. Pesakit mula respon, tetapi jin di dalam badan pesakit tidak dapat berdialog.

Saya ambil jalan pintas dengan cara menghiris dan kaedah tarik. Dada pesakit terangkat semasa ditarik dan seterusnya muntah. Saya sambung bacaan ruqyah dan picit ibu jari kaki dan saya minta Wan Sudirman untuk menghiris dada pesakit sekali lagi. Pesakit menggeliat dengan kuatnya dan muntah lagi. Beberapa minit selepas itu pesakit mula sedar dan saya bimbing pesakit membaca syahadah dan selawat.

Kami rehatkan pesakit dan menghentikan rawatan. Wan Sudirman membuat air penawar dan setelah itu kami bersembang dengan orang tua pesakit. Melalui cerita mulut si bapa, pesakit tersebut merupakan pelajar cemerlang di UITM dan merasa stress kerana peperiksaan akhir semakin dekat. Pesakit dilanda kemurungan kerana terpaksa bersaing dengan sepupunya yang juga student UITM. Pada ketika kemurungan itulah pesakit dirasuk jin, sehingga hilang kesedaran diri. Adik pesakit juga memaklumkan kepada saya dan Wan Sudirman bahawa malam sebelumnya si pesakit kerasukan di kampusnya. Mujurlah ada juga student yang pandai dalam merawat dan menolong memulihkan si pesakit.

Saya membuat kesimpulan bahawa stress yang tidak terkawal dan kemurungan boleh menyebabkan kerasukan jin. Ini juga pernah disebut oleh Syeikh Wahid Abdus Salam Bali dalam buku beliau yang orang yang banyak berkhayal juga berpotensi untuk dirasuki jin kerana pada ketika itu jiwa dan fikirannya kosong.

Wallahu 'alam...

2 ulasan:

  1. Salam tuan, tanda2 nak makan nasik minyak ni...hehehe :-)

    BalasPadam
  2. Hehehehe, no comment. Tengah tunggu jawapan Istikharah ni.

    BalasPadam