Selasa, 13 Oktober 2009

Takdir Yang Ganjil..

Saya merenung jauh hari ini, bermula dari pergi ke tempat kerja, sampai balik rumah. Banyak perkara yang difikirkan...

Masa depan...
Masalah orang...
Tanggungjawab...
Keluarga...
Dakwah...
Dll...

Ada amanah besar yang saya terima, kadang-kadang tak tertanggung oleh jiwa saya. Alhamdulillah, syukurlah ada rakan-rakan yang memahami dan sudi berkongsi rasa dengan saya. Tidaklah berserabut sangat fikiran saya.

Kadang-kadang saya terfikir, mengapa Allah menentukan takdir seseorang hambaNya dengan ganjil. Sukar saya nak gambarkan atau terangkan dalam posting kali ini kerana pelbagai perkara berlaku di depan mata saya yang saya lihat ganjil benar rupanya. Takpelah, biarlah saya sendiri yang memikirkannya. Kalau saya cerita dalam ni pun mungkin ramai yang lagi keliru.

Namun apa yang saya cuba utarakan di sini ialah bagaimana untuk menyikapi takdir apabila ia berlaku ke atas diri kita. Selalu orang berpesan, "Sabar, mungkin ada hikmah di sebaliknya..." Ini adalah nasihat tipikal yang selalu kita dengar. Tapi pernahkah kita memikirkan solusi dan merenungi isi tersirat di sebalik takdir tersebut?

Saya tidak pernah menyesali takdir hidup saya. Saya adalah saya yang memang Allah takdirkan sejak azali lagi. Saya bersyukur dengan apa yang ada pada diri saya. Keluarga yang aman dan bahagia, sahabat-sahabat yang sentiasa ada di sisi, rakan-rakan sepejabat yang baik hati, dan guru-guru yang sentiasa membimbing.

Saya aman dan senang dengan kehidupan saya sekarang ini. Walau ada gelora masalah yang melanda, namun alhamdulillah Allah memberi kekuatan kepada saya untuk menghadapinya. Dan yang lebih menariknya, ramai kawan-kawan saya yang membantu dan menyokong saya.

Saya berasa insaf dengan diri saya. Allah memberikan pelbagai nikmat dan limpah kurniaNya kepada saya. Saya bersyukur namun saya sedar syukur saya ini tidaklah dapat menyamai nikmatNya yang luas bak saujana mata memandang.

Sepulang dari kerja, Sir Habeeb mengajak saya dan Harun pergi ke BDC untuk mencari ubat anaknya. Kami ke sana dengan menggunakan Hilux ofis. Pelbagai perkara disembangkan, banyak kepada hal kehidupan dan masalah semasa. Satu yang saya suka tentang Sir Habeeb ini ialah beliau seorang yang open minded. Setiap kali saya duduk dengan beliau, banyak perkara baru yang saya pelajari. Kelebihan Sir Habeeb ialah beliau mempunyai pengetahuan tentang personaliti dan karakter manusia. Sir Habeeb mempunyai karisma dan auranya tersendiri di kalangan anak-anak buah beliau. Paintball adalah kegemaran beliau. Kami sepejabat sering main paintball hujung minggu jika ada kelapangan, dan beliaulah yang menjadi ketua mengatur program paintball. Duduk dengan Sir Habeeb bererti mendapat ilmu baru, dan beliau juga gemar bergurau dengan kawan-kawan sepejabat.Kadang-kadang saya selalu juga meluangkan masa dengan Sir Habeeb untuk berbincang pelbagai perkara.

Sir Habeeb sebaya dengan abang saya, mungkin tua sedikit. Beliau merupakan Senior Executive atau second bos di SPNB Sarawak. Dalam ofis, selain keupayaan beliau memimpin staf, beliau juga bijak dalam pergaulan. Sepanjang saya di SPNB, Sir Habeeb banyak mendidik dan mengajar saya. Alhamdulillah, dengan apa yang saya pelajari dari beliau saya dapat manfaatkan dalam kerja saya.

Tuan Wenndy pula adalah ketua bagi Project Implementation Section. Tuan Wenndy juga adalah jiran saya, sama seperti Sir Habeeb. Berbeza dengan Sir Habeeb, Tuan Wenndy mempunyai karismanya tersendiri di kalangan anak-anak buah beliau. Tuan Wenndy minat fotografi. Beliau juga banyak pengetahuan umum sehinggakan sesiapa pun mampu dan boleh duduk bersembang dengan beliau. Tuan Wenndy suka bergurau, sehinggakan jika beliau tiada di ofis kerana keluar traveling atau lainnya, ofis akan terasa sunyi. Selain itu, saya dapati Tuan Wenndy bijak dalam menyelesai masalah dan seorang pendengar yang baik. Alhamdulillah, saya bersyukur kerana bekerja di bawah beliau dan saya juga sering meminta pendapat dan buah fikiran daripada beliau, baik hal kerja mahupun masalah peribadi.

Saya bersyukur kerana bertemu dengan rakan-rakan ofis yang baik hati di SPNB. Alhamdulillah, inilah takdir yang Allah tentukan ke atas diri saya. Setiap staf di SPNB mempunyai personaliti dan karakter yang berbeza dan perbezaan ini meningkatkan keupayaan saya dalam mempelajari sifat manusia.

Takdir Allah memang ganjil, namun ada hikmah yang indah di sebaliknya...

Dari Kiri : Azry, Saiful, Sir Habeeb dan Radzi.

Tuan Wenndy yang baik hati..

Airwan, ustaz dari Igan...


Aziza yang sentiasa ceria... errr,Dalam gambar ni dia nampak moody sikit..


Sabariah, kopi dia sedappp...


Nisa yang sentiasa happy dan tersenyum...


Faizul yang berdedikasi...


Amy (berdiri) dan Sheken (duduk)...

2 ulasan:

  1. gemuk benar jak kamek dalam gambar....tapi hakikatnya kurus sebenarnya. hahah. apa apa pun, kamek sik la sehebat yang kita padah. hanya seorang yang lebih suka menilai orang dengan menilai diri sendiri terlebih dahulu. setiap manusia ada "Evil Side" dan "Angel Side".

    BalasPadam
  2. asri...gmbar kmk sekda....pa reti ya...

    BalasPadam