Ahad, 1 November 2009

Guru Quran Menjadi Bomoh...

Petang semalam saya ke Pasir Pandak, cadangnya nak main paintball dengan bebudak ofis. Di sana saya lihat Tuan Wenndy sudah sampai dengan kamera tersedia di tangan, manakala Sir Abeb dan Azry sudah masuk ke medan perang untuk berjihad.

Kelihatan ramai orang di padang permainan tersebut. Saya dan Tuan Wenndy hanya melihat mereka bermain, dan saya melupakan hasrat saya untuk menyarung baju perang untuk 'berperang' dalam hutan tersebut. Dengar cerita 'marker' (senapang) juga dah tak ada yang kosong kerana group dari XFab dah booking semua untuk main. Jadi saya dan Tuan Wenndy hanya memerhati mereka bermain dari jauh.

Di situ juga saya bertemu dengan Aman, rakan saya semasa sama-sama menjaga projek di Bintulu. Aman juga tidak main, hanya melihat saja. Aman datang dengan kawan-kawan dan keluarganya. Pelbagai perkara yang kami sembangkan, dan kami bercadang untuk join "Big Game' minggu depan untuk pertandingan paintball. Saya mengiakan dengan lafaz Insya Allah, entah dapat join atau tidak saya pun belum tahu.

Ziarah Ke Stapok


Sebelah malamnya, usai solat Maghrib, kami sekeluarga berziarah ke rumah auntie Nani. Kami mendapat berita yang auntie Nani berubat dengan seorang guru Quran (perempuan) berkenaan dengan gangguan di dalam rumah. Kadang-kadang auntie Nani juga kerap mengalami sakit-sakit di beberapa bahagian badannya walaupun selalu berubat di klinik.

Saya tidaklah mengesyaki apa-apa mengenai penyakit yang dihidapi oleh makcik saya itu, namun saya menjadi hairan apabila guru mengaji saya itu (saya bahasakan dia guru sahaja) tiba-tiba pandai mengubat dan scan orang sakit. Guru tersebut terjumpa dengan auntie Nani semasa majlis tahlil baru-baru ini, sambil memegang tangan auntie Nani, guru mengatakan yang auntie Nani diganggu jin dan makhluk halus di rumah nenek, tingkat atas, bilik hujung sekali. Bilik tersebut pernah digunakan sebagai bilik tidur oleh Pak Su saya sebelum beliau berpindah kerja ke Miri. Kini bilik tersebut dibiarkan kosong tak terurus. Malahan keseluruhan tingkat atas rumah tersebut tidak terurus kerana auntie Nani dan keluarganya hanya tinggal di tingkat bawah rumah sahaja.

Mengikut kata guru tersebut, roh auntie Nani diikat pada dinding bilik dan dipukul dengan parang ilang peninggalan datuk saya. Saya ingat parang tersebut sudah hilang, rupanya masih ada di simpan di tingkat atas rumah. Pendek cerita, maka diadakanlah upacara menghalau hantu dari bilik tersebut dengan diketuai oleh guru tersebut. Kaedahnya, hanya bacaan ayat Quran dan lain-lain. Namun perlu ada disediakan pulut kuning, kain kuning, sirih dan rokok daun.

Saya bertanya dengan auntie Nani, bagaimana guru mengaji saya itu tiba-tiba pandai mengubat? Auntie Nani menceritakan, guru saya itu pernah menghidap kanser payu dara (pada ketika itu, saya dan keluarga tinggal di Miri). Doktor mengatakan yang guru tidak ada harapan untuk sembuh, dan menghitung hari untuk ajal. Guru mengaji saya itu enggan berputus asa, lalu dia mengamalkan tahajud setiap malam dan sentiasa bertasbih. Berkat amalan yang istiqamah tersebut, secara ajaibnya, kanser payu daranya sembuh dengan izin Allah.

Ketika guru hendak berangkat menunaikan haji, pada satu ketika guru 'diserapi' oleh makhluk halus (jin) semasa sedang beramal. Sejak itulah guru mengaji saya itu pandai mengubat.

Semasa upacara dijalankan di rumah nenek, saya diceritakan oleh auntie Nani yang guru dimasuki oleh roh yang menggelarkan dirinya Puteri. Suara guru tiba-tiba berubah, kadang-kadang menangis, kadang-kadang menjerit. Saya berpendapat guru mengamalkan cara perubatan Tanasukh Arwah, atau pemanggilan roh-roh yang jelas haram dalam perubatan Islam. Bila guru sedar, tiba-tiba guru meminta maaf kepada auntie Nani sambil berkata;

"Bukan akak ya (tu) tek (tadi), Ni. Akak sik (tak)sedar!"

Saya beristighfar sambil menghela nafas panjang apabila mendengar cerita auntie Nani. Sedih apabila mendapat tahu guru yang mengenalkan saya dengan huruf-huruf Quran sehingga saya lancar dan khatam kitab suci tersebut, bertukar menjadi bomoh dan mengamalkan kaedah perubatan yang menyimpang dari ajaran Islam. Sedangkan saya sendiri belajar ilmu rawatan Islam untuk menentang segala bentuk kesyirikan dan khurafat dalam perubatan Melayu, khususnya kaum bomoh, dukun dan pawang. Kini saya sendiri terpaksa berdepan dengan guru saya sendiri yang pernah mengajar Quran kepada saya, yang telah bertukar menjadi syirik.

Saya sedih setelah auntie Nani menyudahkan ceritanya. Saya termenung panjang, bagaimana nak selesaikan masalah ini. Guru tersebut adalah guru mengaji saya, bagaimana saya hendak berhadapan dengannya?

Aqidah tidak pilih bulu. Soal aqidah bukanlah hal main-main. Saya mungkin terpaksa bertegas walaupun dengan guru saya sendiri.

Doakan kekuatan untuk saya...
Bomoh sedang menurun. Sekadar gambar hiasan.

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum
    Sebelum tuan bertegas tu mohon la pada Allah SWT untuk ditunjuk jalan yang lurus dan penuh hikmah. Solat istikharah dan solat hajat dulu.. erk.. mesti tuan dah buat pun kan.. hmm...

    BalasPadam
  2. Eloklah dibuang ... DEN menggelarnya JIN kANTAN...amat mahir berzikir dan mengaji...cuma tidak suka berselawat....boleh dicuba semasa dia tak sedar..suruh dia baca selawat...

    BalasPadam