Assalamualaikum!

Sabtu, 21 November 2009

Kumpulan Cari Hantu Yang Perangai Macam Hantu

Saya melayari sebuah halaman blog @ web, yang merupakan sebuah kumpulan pemburu (bukan perawat Islam) hantu. Kumpulan ini masih baru di negara kita, dan pernah disiarkan dalam akhbar dan majalah misteri massa kini.

Hasil pemerhatian saya, dari artikel sehinggalah ke video-video mereka, kumpulan ini disertai oleh sekumpulan anak muda yang begitu 'eager' (ingin sangat) nak tahu tentang alam ghaib, seperti hantu, jin, tempat berpuaka dan sebagainya. Aktiviti yang sering mereka adakan ialah mencari spot-spot panas di seluruh negara untuk mencari hantu. Di mana sahaja mereka dengar ada tempat berpuaka, mereka akan ke sana dan membuat penyiasatan menggunakan peralatan moden dan canggih untuk mengesan keberadaan hantu dan jin.

Pelbagai devices yang digunakan, contohnya kamera video, heat detector dan lain-lain. Berdasarkan pemerhatian saya, kumpulan ini cuba menyiasat kewujudan hantu dengan penjelasan logik dan saintifik, sepertimana kumpulan pencari hantu yang terkenal di negara satu ketika dulu, tapi sekarang dah tak famous lagi. Saya rasa anda tahu kumpulan mana yang saya maksudkan.

Kewujudan dan kehadiran hantu dikesan dengan devices yang moden dan canggih. Suhu disukat, gambar dan video diambil. Maka terhasillah beberapa objek yang dikatakan orbs, casper dan lain-lainnya yang dikatakan hantu. Ramai juga ahli yang menyertai kumpulan ini, kebanyakannya anak muda.

Saya berpendapat, adalah baik untuk mempelajari alam ghaib untuk meningkatkan iman, ini jelas kerana dalam surah Al-Baqarah pada ayat pertama ada menyebut tentang beriman dengan alam ghaib, dan perkara pertama yang disebut adalah beriman kepada perkara ghaib. Jin termasuk dalam perkara ghaib. Bermakna, mempelajari alam jin bermaksud kita mengimani alam ghaib sesuai dengan kehendak syariat.

Namun apa yang saya kesalkan ialah peribadi dan ketrampilan kumpulan ini yang lebih kepada fesyen gothic (kalau boleh saya katakan seperti itu). Disebabkan ahlinya ramai anak muda, saya melihat dari video mereka,semasa ditinggalkan seorang diri seperti tempat berpuaka dan sebagainya, mereka kelihatan bermain-main, menari-nari dan sebagainya dengan aksi yang tidak senonoh. Mereka seolah-olah nak menunjukkan bahawa mereka tidak takut dengan hantu, tidak takut ditinggalkan bersendirian dan sebagainya. Ini jelas menunjukkan mereka ini tidak menghormati, dalam ertikata menjaga adab sopan dengan 'entiti' di sekitar mereka. Bukanlah maksud saya untuk menyuruh mereka menjadi takut dengan hantu, namun umpama masuk ke rumah orang, kenalah beradab. Begitu jugalah apabila 'deal' dengan alam lain, kena juga ada adabnya. Apa yang saya pelajari dalam ilmu rawatan Islam, jika ditakdirkan kita 'termasuk' ke dalam alam jin, kita hendaklah menjaga adab sepertimana sesama manusia. Jangan cabul, jaga tingkahlaku dan perbuatan. Hatta semasa merawat pun, kena ada diplomasi, jangan sembarangan 'pukul' dan 'tikam' ikut suka hati kita. Kalau boleh berunding, kita buat cara berunding. Tidak bermakna kita manusia, yang memiliki darjat lebih tinggi dari jin sewenang-wenangnya kita bersikap kurang ajar di alam mereka. Nak belajar tentang 'mereka', kena buat cara belajar. Jangan bermain-main.

Saya kesal dengan sikap ahli kumpulan ini. Mereka seolah-olah mempermainkan alam jin, yang pada pandangan saya memiliki hak untuk 'dihormati' (dalam ertikata hak mereka sebagai jin. Hak manusia sebagai manusia, hak jin sebagai jin. Kalau jin tak kacau kita, maka kita jangan kacau jin. Itu hak mereka. Lainlah kalau mereka mengacau.

Mungkin mereka beranggapan, dengan cara menari-nari apabila ditinggalkan bersendirian, mereka seolah-olah menunjukkan yang mereka pemberani dan tidak takut. Malah mungkin mereka fikir yang jin takut dengan mereka, kerana sifat pemberani yang mereka miliki.

Malah ada pula mereka mendakwa, sepanjang kumpulan ini wujud, belum ada kes rasuk dan histeria yang dialami oleh ahli kumpulan ini. Mereka mendakwa semuanya selamat.

Ingin saya beri amaran kepada mereka di sini, ANDA BELUM BERTEMU BUKU DENGAN RUAS!


Tidak nampak jin tidak bermakna jin tidak ada atau jin takut dengan anda. Boleh jadi jin tidak mahu menampakkan diri mereka kerana belum masanya lagi untuk jin 'mengenakan' anda. Kalau dah 'terkena', nahaslah, anda tanggunglah sendiri.

Atau boleh jadi jin tengok anda sendiri dah berperangai macam jin, maka, dah takde sebab mereka nak kacau anda lagi.

Ingat, alam ghaib bukan boleh buat main-main. Kalau dah 'mengacau' alam mereka, susah nak patah balik. Inilah yang dialami oleh perawat Islam seperti saya.

Teringat pesan ustaz Suwandi (salah seorang guru ruqyah saya).

"Anta sik (tak) dapat nak patah balit (balik), anta dah ngaco (mengacau) alam sidak (mereka). Ya (itu) lah risiko yang terpaksa anta tanggung sebagai mu'allij..."

Saya terkesima...

2 ulasan:

  1. yah pok, bena ya, alam sigek ya nang sikpat diplentey sebarang barang. nangis tua ngubat sakit kenak rasuk, pok,ada request dari ku tok, ku mok mintak alamat/kontek tempat rawatan alternatif khususnya di Sarawak tok terutama mun ada di Bintulu, mun adalah ok :)and sigek, aku berminat ngan posting apa dalam botol ariya and aku nak tauk lebih lanjut gik tentang apa nama nak jarak jauh ..ah kelak rondeng gik

    BalasPadam