Ahad, 21 Mac 2010

Tips Menenangkan Minda...


Kali ini saya ingin berkongsi tips bagaimana untuk menenangkan minda dengan kaedah saya sendiri. Kaedah ini telah lama saya lakukan dan salah satu bahan RnD saya untuk kes kekusutan fikiran.

Fikiran kusut lazim terjadi kepada semua orang. Kekusutan fikiran terjadi apabila berlaku 2 atau lebih masalah dalam satu masa, sehingga individu menjadi bingung dan tidak tahu hendak memulakan dari mana untuk menyelesaikan masalah. Pelbagai kaedah dan terapi yang telah digunakan oleh pengamal perubatan alternatif, dan ia tertakluk mengikut kesesuaian yang empunya badan. Kaedah saya ini mungkin sesuai untuk sesetengah orang, dan mungkin juga tidak serasi dengan sesetengah orang yang lain. Namun, tidak salah untuk mencuba mana tahu ia sesuai untuk anda.

Kita tidak boleh lari dari masalah, namun kita dikehendaki menyikapi masalah tersebut. Jika kita lari, masalah tidak akan selesai. Oleh itu, kita kena selesaikan masalah. Namun bila berlaku kekusutan fikiran, kita akan jadi bingung dan tidak tahu bagaimana untuk menyelesaikan masalah tersebut. Sementara mencari jalan penyelesaian untuk masalah, eloklah kita menenangkan minda supaya kekusutan fikiran akan terlerai dan menjadi mudah bagi kita mengenalpasti dan menyelesaikan masalah yang kita hadapi.

Berikut merupakn tips-tips yang boleh anda aplikasikan untuk meleraikan kekusutan fikiran sekaligus menenangkan minda:

1. Berjalan di tepi pantai tanpa menggunakan alas kaki (selipar atau kasut). Apabila anggota badan kita,khususnya kaki bertemu dengan pasir pantai (atau bumi), ia akan menyahkan cas-cas elektrik yang tidak dikehendaki dalam badan kita dengan cara mengalirkan arus cas tersebut ke bumi, sekaligus meneutralkan cas positif dan negatif yang terdapat dalam tubuh.

2. Sambil berjalan, tariklah nafas dalam-dalam selama 10 hitungan, kemudian kunci (tahan) dalam perut selama 10 hitungan, dan hembus dengan perlahan juga dengan 10 hitungan. Semasa menarik nafas, bayangkan cahaya putih masuk ke dalam badan dan menyebar ke seluruh saraf dan menghapuskan semua aura hitam dalam badan, kemudian hembus dengan perlahan sambil membayangkan kesemua aura hitam (dan kekusutan fikiran) tadi ikut keluar sama dengan hembusan nafas tersebut. Ulang sehingga terasa puas.

3. Mencium bau wangian kasturi. Kaedah ini paling sesuai dibuat sebelum solat Subuh, Maghrib dan Isyak. Ini disebabkan kerana pada waktu solat tersebut adalah waktu sejuk (pagi dan malam). Sifat kasturi adalah panas, maka jika dicium pada waktu sejuk, ia menjadi harmoni (kerana sifat panas dan sejuk bertemu) dan boleh menenangkan minda. Caranya, selesai membersihkan diri dan berwudhu', calitkan sedikit wangian kasturi pada tapak tangan, gosok dengan kuat kemudian hidu tapak tangan tersebut dalam-dalam sehingga nafas memenuhi paru-paru. Kemudian lepaskan nafas dengan perasaan lega.

4. Bakar gaharu dari jenis oud atau cendana (sandalwood). Dikatakan bahawa ahli sufi amat menggemari haruman oud dan sandalwood kerana ia membantu menenangkan minda ketika berzikir dan menurunkan egoism.

5. Berzikir kalimah Tauhid iaitu Laila ha illallah. Kaedah berzikir ini saya sarankan gunakanlah tasbih yang diperbuat daripada kayu (semua jenis kayu boleh digunakan). Ketika menghitung tasbih, pejam mata, lafazkan zikir dengan perlahan, tancapkan maksud zikir dalam hati, hilangkan semua ingatan, sebaliknya fokuslah kepada Allah sahaja. Maksud fokus kepada Allah bukanlah membayangkan Allah, tapi 'rasakan' kehadiran Allah ada di hadapan kita. Atur nafas agar senada dan selari dengan ucapan zikir kita.

6. Semasa berzikir, tarik buah tasbih dengan menggunakan ibu jari, elak menggunakan jari telunjuk.

7. Leburkan perasaan anda dalam menghayati maksud zikir, yakni hanya Allah ada bersama anda ketika anda berzikir. Katakan dalam hati anda "Aku berserah diri kepada Dia Yang Maha Indah, Maha Mulia, Maha Tinggi, Allah Azzawajalla. Dia memegang hati dan jiwaku. Aku berserah diri kepadaNya..." Hilangkan wujud makhluk dari hati anda. Anggaplah semuanya tiada.Yang ada cuma Allah.

8. Untuk peringkat pertama, disarankan hitungan zikir adalah 100 hitungan. Setelah biasa, boleh tambah mengikut kemampuan.

Demikian tips untuk kali ini. Selamat Mencuba!

2 ulasan:

  1. salam. Apa hikmahnya biji tasbih ditarik dengan ibu jari?

    BalasPadam
  2. Ia tidak mengandungi hikmah apa2.Saya cuma berpendapat ibu jari lebih sensitif dpd jari telunjuk.Ketika menarik buah tasbih,reseptor pd ibu jari menerima gesekan buah tasbih dan ini mencetuskan sensasi ketenangan disebabkan oleh gesekan itu tadi lalu dihantar ke otak.
    Namun jika anda lebih selesa menggunakan jari telunjuk, itu tidak salah.Anda boleh guna jari telunjuk sesuai dengan keselesaan anda.

    BalasPadam