Isnin, 11 Oktober 2010

Sakit...

Lama juga tak update blog. Entry paling last ialah Ramadhan lepas. Itupun kisah 2 orang budak mati bunuh diri pasal nak jadi dewa. Apa kejadah...

Maaf banyak-banyak kepada pengunjung blog saya kerana lama tak update cerita. Sebenarnya banyak juga yang nak diceritakan, tapi mood nak menulis belum ada. Bila dah ada mood, alih-alih komputer pulak buat hal, nak sign ini tak dapat, check email pun sama jugak. Frust tak payah cerita lah. Beginilah jadinya bila menangguhkan kerja. KIta tak dapat jangka apa yang berlaku. Semuanya kehendak dan takdir Allah.

Tajuk di atas nak saya sentuh kali ini kerana saya mendengar berita kurang baik dari sahabat baik saya, Anan. Malam tadi saya berBB Messenger (ehem... dah pakai BlackBerry ye..) dengan Anan.

Anan : E, ko(engkau) kat sine (mana)?

Saya : Aku dari masjid Gita, ngagak (jumpa) ust Hashiman. Nak balit (balik) dah tok (ni). Kenak (kenapa)?

Anan : Sikda papa (takde apa2). Nanyak jak (saja nak bertanya).

Saya : Ko (kau) kat sine (di mana)?

Anan : Aku kat spital (hospital)...

Saya : Apahal?

Anan : Bapakku admit. Nya (dia) test MRI isok (esok). Aku berambeh (tidur @ menginap) di sitok (di sini)...

Terkejut juga saya mendengar berita ayah Anan admit hospital. Risau juga saya mendengarnya kerana ayah Anan yang mesra dipanggil pakcik Zen itu sebenarnya seorang yang ceria. Dulu ketika beliau masih sihat, saya sering ke rumah Anan dan melepak di sana. Pakcik Zen seorang yang mesra. Kalau saya datang ke rumah Anan, beliau selalu bersembang dengan saya. Lumrah orang tua, bila bersembang dengan orang muda gerenti sarat dengan kata-kata nasihat yang berguna. Pakcik Zen sering juga bertanya khabar keluarga saya dan memberi kata-kata nasihat untuk bekalan saya di masa hadapan. Selain itu beliau selalu juga berkongsi pengalaman kerjanya ketika muda-muda dulu. Seronok juga mendengar cerita beliau.

Dari dalam kereta yang dipandu oleh Wan Sudirman, sehinggalah ke rumah, saya masih berBB dengan Anan. Saya berjumpa dengan ust Hashiman minta dirawat kerana saya hampir pengsan dalam bilik mandi ketika mandi dan hendak berwudhu' untuk solat Maghrib. Solat pun susah nak disempurnakan, berikutan saya merasakan dada tiba-tiba menjadi sempit dan nafas sesak.

Saya sudahi solat Maghrib dalam kepayahan. Kemudian saya capai buku ruqyah dan membacanya dengan lafaz jahar. Ketika sampai kepada ayat "yursalu 'ala kuma syuwa zumminnari wa nuhasun dan seterusnya dalam surah Ar-Rahman, sakit dada semakin sempit. Saya gagahkan juga untuk menghabiskan bacaan ruqyah tersebut. Masuk ayat "Lau anzalna..." mata jadi berpinar. Saya tetap teruskan bacaan sehingga habis.

Saya ke dapur mencari air zam-zam. Setelah berdoa dan minum, barulah rasa sakit itu hilang.

Khuatir mungkin serangan ghaib, saya menelefon Wan Sudirman untuk menemani saya berjumpa dengan ust Hashiman. Kami Isyak di Gita dan sesi rawatan bermula usai solat Ba'da Isyak. Hasil cerapan ust Hashiman, alhamdulillah tiada gangguan ghaib, cuma darah tinggi.

Beliau menasihatkan saya supaya menjaga pemakanan dan banyakkan bersenam. Namun sempat juga beliau 'membuang' penyakit dari badan saya dan memasang pendinding.

Lega hati bila tiada serangan ghaib. Ye la, bingung juga bila tiba-tiba rasa nak pitam dalam bilik air. Entah-entah serangan jin, nak lagi waktu Maghrib...

Sakit tidak mengenal usia. Sakit boleh jadi ringan atau berat. Siang tadi di pejabat, Harun (staf SPNB) pun dah jatuh sakit dan demam, mungkin kerana keadaan cuaca yang tidak menentu sejak akhir-akhir ini. Tambah lagi kurang tidur dan makan tidak menentu, ini juga boleh menyumbang kepada sakit demam dan sebagainya.

Saya lihat ramai juga yang demam. Musim demam kot...

Salah satu petua yang masih saya pegang hingga kini bagi mengekalkan kesihatan badan ialah sentiasa membiasakan diri dengan makan madu. Ini menjadi amalan saya sejak dulu lagi. Namun, ada orang tua berkata, kalau setakat makan ubat, tapi tak berpantang pun tak jadi juga. Makanya, dalam pada kita makan ubat, hendaklah juga berpantang supaya memperolehi tahap kesihatan yang optimum.

Meminum air suam juga satu petua yang baik. Minum air boleh menyingkirkan toksin dalam badan dengan berkesan. Selain itu air boleh menurunkan suhu badan dan menyegarkan saraf. Orang Cina selalu membawa air suam botol besar dan ini amat menghairankan saya. Saya bertanya dengan seorang Cina tua tentang mengapa orang Cina suka bawa air dalam botol besar. Cina tua itu mengatakan air suam boleh dikatakan sebagai ibu segala ubat. Dengan meminum air kita boleh menghindarkan pelbagai jenis penyakit. Tubuh manusia sendiri terdiri daripada 70 lebih persen air dan jika kita kekurangan air, ia boleh menyebabkan organ badan gagal berfungsi dengan baik. Ada satu pepatah Cina yang berbunyi " Dont Drink When You're Thirsty..." Saya termangu apabila mendengar pepatah tersebut. Kalau dah haus, mesti la kita kena minum. Tapi ini tak, jangan minum ketika kamu haus. Namun setelah diberi penerangan oleh kawan cina saya, barulah saya faham apa maksud pepatah tersebut.

Maksud pepatah tersebut ialah, kita tidak boleh membiarkan badan kita dalam keadaan haus. Jangan dah haus baru nak minum, kita kena sentiasa minum bagi menghindarkan rasa haus. Minum ketika haus yang teramat sangat tidak baik untuk kesihatan.

Hmmm... menarik juga nasihat orang Cina ni ye...

Seperti kata ustaz Soleh, setiap orang ada petua sendiri untuk mengekalkan kesihatan badan. Ada yang minum air suam waktu pagi sebelum gosok gigi. Ini dikatakan baik untuk perut. Tok nenek kita dulu ada satu petua menggigit hujung kain basahan mandi diiringi dengan selawat Nabi bagi menguatkan gigi. Pelbagai jenis petua orang zaman dulu-dulu boleh kita amalkan menurut pandangan saya amat baik untuk kesihatan kita di zaman moden ini, selagi ia tidak bercanggah dengan syarak.

Kontrol Makan...

Lunch tengahari tadi saya makan setengah pinggan nasi dan sedikit lauk. Diet (kononnya...). Khuatir juga bila mendengar kata-kata ust Hashiman malam tadi. Saya akui, saya memang kuat makan. Lebih-lebih lagi bila bertemu dengan makanan pedas dan berminyak. Laksa Sarawak, asam pedas dan ayam penyet adalah di antara menu kegemaran saya. Mi goreng dengan ayam goreng adalah menu utama saya waktu pagi. Selalunya selesai makan saya sudahi dengan air kopi panas atau tongkat ali. Huh, mana tak naik kolestrol. Makan macam 'Urang Rangkak' kata orang Sarawak.

Pernah sekali saya kenduri di rumah kawan saya. Menu 'nasi pengilan' hari itu ialah kari kambing. Saya pun makanlah dengan seleranya, kari kambing memang favourite saya. Tapi sudahnya kepala saya pening dan darah naik. Saya pergi ke farmasi untuk membeli paracetamol dan singgah ke masjid untuk tidur sekejap. Kalau nak drive sampai ke rumah memang tak dapat, kepala dah rasa berat macam batu.

Sejak hari itu saya 'jerak' (serik) makan kambing dalam kuantiti yang banyak. Kalau nak makan pun sikit-sikit sahaja.

Wallahu 'alam...

(akan bersambung, insya Allah...)

1 ulasan:

  1. wah, ustaz dah maju (merujuk belekberi)...lama xberblog, bila on blog trus your blog appear kat my dashboard.

    BalasPadam