Khamis, 3 Februari 2011

Tips Merawat Senjata

Assalamaualaikum,

Kali ini saya nak berkongsi dengan sesiapa yang berminat untuk merawt senjata pusaka yang mungkin ada dalam simpanan anda, atau menolong kawan, jiran atau saudra-mara yang ada menyimpan senjata pusaka 'berisi' khadam, jin dan sebagainya.

Tidak dinafikan, dalam masyarakat timur, khususnya orang Melayu, majoritinya menyimpan barang pusaka peninggalan nenek moyang dahulukala. Adakalanya barang pusaka ini berbentuk senjata, azimat, minyak, tajau (tempayan), seterika lama, buntat atau geliga, wafaq dan lain-lain. Selalunya fungsi barang-barang pusaka ini adalah untuk menjaga rumah, pelaris, pemanis, merawat, membidan dan lain-lainnya.

Dalam entry yang lepas saya telah ceritakan pengalaman saya dan Wan Sudirman merawat senjata pusaka. Sebenarnya ada banyak kaedah untuk merawat senjata pusaka. Di sini saya ingin kongsika kaedah atau tips merawat senjata pusaka tersebut.

Bahan-bahan yang diperlukan

1. Limau purut @ limau nipis 3 biji
2. Air
3. Minyak Kasturi

Bahan-bahan tersebut hendaklah diruqyah terlebih dahulu dengan bacaan yang berikut.

a. Al-Fatihah sekali
b. Al-Baqarah 1-5 sekali
c. Ayatul Kursi sekali. Pada ayat terakhir ulang sebanyak 3 atau 7 kali.
d. Ayat "afahasibtum...'" sekali
e. As-Soffat 1-10 sekali
f. Al-Mu'awwizat sekali
g. Bismillah 5
h. Selawat Tafrijiah sekali

Kemudian, hembuslah bahan-bahan tadi dengan hembusan tajam. Potong 3 biji limau dan masukkan ke dalam air yag telah diruqyah. Minyak kasturi juga dicampurkan sekali dalam air tersebut.

Rendam semua senjata dan barang pusaka yang berkenaan. Gosok hampas limau ke badan senjata sambil membaca ayatul Kursi dan surah Al-Fil. Surah al-Zalzalah juga boleh dibaca ketika proses menggosok ini dijalankan.

*Dalam kes kami, saya menambah garam kasar dan lada hitam yang telah diruqyah ke dalam air tersebut. Ini juga boleh dilakukan jika anda mahu.

Kemudian, rendam kesemua barang pusaka tersebut ke dalam air ruqyah untuk tempoh 1 hingga 3 hari. Letak di tempat yang tidak mudah dicapai oleh kanak-kanak atau orang lain seperti di stor dan sebagainya. Selepas tempoh tersebut, bolehlah dialih barang-barang pusaka berkenaan. Buang lebihan air ruqyah tadi ke dalam sungai, jangan buang di bilik air atau longkang.

Jika barang pusaka tersebut merupakan senjata atau barang hiasan seperti gong, tempayan, kendi dan lain-lain, ia masih boleh disimpan dengan tujuan hiasan sahaja jika sayang untuk dibuang. Namun diingatkan dengan keras, janganlah barang-barang tersebut dipuja kembali kerana dikhuatiri akan memanggil jin kembali ke barangan tersebut.

Namun, wafaq, minyak, azimat dan seumpamanya hendaklah dimusnahkan dan dibuang ke sungai. Menyimpan azimat adalah jelas haram kerana Rasulullah jelas mengharamkannya.

Semoga bermanfaat.

Kesemua gambar dan foto yang saya sertakan adalah contoh barangan pusaka yang ada dalam simpanan pesakit yang dirawat oleh sahabat saya, ustaz Malik Faisal, Pengasas Ruqyah Syar'iyyah Bintulu, Sarawak. Beliau juga penulis buku JAMPI JELMAAN AL-QURAN DAN HADIS, terbitan PTS.


Terima kasih, syeikh!

Kenali lebih dekat dengan ustaz Malik Faisal di sini ---> http://www.facebook.com/album.php?id=100000967127188&aid=6909#!/profile.php?id=100000967127188

Tiada ulasan:

Catat Ulasan