Selasa, 26 Julai 2011

Sombong, Mazmumah Yang Memakan Diri...


Bulan ini aktiviti saya agak padat. Hampir setiap malam saya memenuhi undangan aktiviti luar, baik aktiviti jama'ah mahupun jemputan orang lain dengan tujuan untuk merawat. Namun di sebalik aktiviti yang padat itu saya sempat juga meluangkan masa untuk berjoging di Resevoir Park untuk mengeluarkan peluh. Bingung juga apabila mengenangkan berat badan yang semakin bertambah. Isteri pun dah mula 'bising', menyuruh saya diet dan mengawal tabiat pemakanan. Al-maklumlah, di Kuching ni banyak tempat makanan sedap. Kegemaran saya, laksa sarawak dan nasi ikan bakar. Waduh! Kecur air liur mengenangnya. Kena pula dengan iced lemon tea. Fuhhh!

Keletihan luar biasa tidak menghalang saya untuk terus mendedikasikan bakti kepada orang yang memerlukan khidmat saya dan Wan Sudirman jika ada permintaan untuk merawat. Rawatan ruqyah tetap dijalankan seperti biasa jika ada permintaan. Saya dan Wan telah berniat awal lagi semenjak mula dalam bidang perubatan ini untuk melakukan yang terbaik dan hanya kerana Allah semata-mata. Selain itu, dapat juga memanfaatkan bakat pemberian Allah yang ada dalam diri.

Baru-baru ini berlaku peristiwa yang menarik ke atas kawan baik saya. Sebenarnya tak lah menarik sangat, tapi cukup untuk dijadikan pengajaran dan iktibar kepada kita semua. Kalau diikutkan, cerita ni sama seperti entry saya yang dulu-dulu. Kisah bos yang angkuh dan sombong.

Sebaik mendengar luahan hatinya, saya merenung jauh. Kenapa mesti apabila sudah berada di atas, sudah jadi bos, mesti sombong dan angkuh? Dulu dia kawan kita, tapi sekarang bila dah naik pangkat, dia bercakap pun dagu naik ke atas. Mulia sangat ke jadi bos ni?

Saya berpendapat, bos terbahagi kepada 2 jenis. Pertama, bos yang dihormati dan kedua, bos yang ditakuti. Untuk yang pertama, orang akan sentiasa menyebut perkara yang baik-baik sahaja tentangnya, tak kira di depan atau di belakang bos. Tidak mengampu, jauh sekali melawan. Inilah ciri-ciri bos yang disayangi dan dihormati staf.

Bos yang ditakuti pula jauh bezanya. Apabila staf berada di hadapannya, staf akan mengiyakan saja apa yang diucapnya. Malah ada yang mengampu dan membodek. Tetapi apabila di belakang bos, staf akan mengutuk malah mencela bos. Inilah hakikat bos yang ditakuti orang. Orang mungkin cuma takut apabila berhadapan dengannya ketika di pejabat. Tetapi jika di luar, belum tentu!

Saya kasihan melihat sahabat saya ini. Iye lah, kadang-kadang saya pun pernah kena marah oleh bos. Staf dengan bos ni umpama timun dengan durian. Digelek luka, menggelek pun luka. Last-last diam je lah.

Apa yang nyata, bos yang sombong dan angkuh ni mempunyai penyakit hati dalam dirinya. Kurang berzikir, tidak menjaga solat dengan sempurna merupakan di antara faktor yang menyumbang kepada hadirnya sifat buruk ini dalam hati. Ada juga bos yang jenis sensitif. Rupa bukan main macho, tapi bila di'usik' sedikit, mulalah melenting dan kecil hati. Alahai, 'jiwa perempuan' jugak orang jenis ni.

Penat sudah saya jumpa dengan orang jenis macam ni. Saya beri'tiqad dalam hati saya, bahawa satu hari kelak Allah pasti akan 'mengajar' orang yang sombong macam ni. saya yakin, yang dizalimi dan ditindas pasti akan dibela Allah. Kalau mereka bersandarkan kepada dunia dan pangkat untuk kemuliaan mereka, biarlah kita bersandar kepada Allah untuk kemuliaan kita di dunia dan akhirat.

Menunggu pembelaan dari Allah boleh jadi cepat atau lambat. Hanya sabar yang menjadi teman. Ini adalah didikan iman. Ujian Allah hanya dapat diubati dengan sabar dan redha. Kalau jumpa dengan orang sombong, bisikkanlah dalam hati kita "Takpe, hari ni hari engkau. Satu hari kelak, engkau akan berada di bawah jika Allah berkehendak. Aku tetap mulia jika Allah memuliakan aku, walaupun seluruh alam menghinaku. Dan kau akan tetap hina jika Allah menghinamu, walaupun seluruh alam memuliakan kamu..."

Semoga bermanfaat. Wallahu'alam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan