Rabu, 3 Jun 2015

Laksa Sarawak

Siapa pernah datang ke Sarawak? Kalau ada di kalangan pembaca khususnya dari semenanjung Malaysia, tentunya tidak sah datang ke Sarawak jika tidak merasa laksa tempatan ini.

Laksa Sarawak berbeza dengan laksa-laksa lain di Malaysia. Ia merupakan makanan tradisional tempatan Bumi Kenyalang dan biasanya dinikmati untuk sarapan pagi. Dahulunya laksa ini hanya dijual oleh peniaga makanan Cina. Namun sekarang sudah ramai orang Melayu menjadikan laksa ini salah satu menu di restoran mahupun gerai makan mereka. Maka tidak timbul masalah mencari laksa halal jika bertandang ke Bumi Kenyalang ini.

Laksa Sarawak terdiri daripada meehoon, telur dadar, daging ayam, daun ketumbar, dan udang segar. Apa yang paling penting ialah kuahnya. Kuah laksa Sarawak ini terdiri daripada rempah ratus seperti bawang merah, bawang putih, lengkuas dan lain-lain. Lazimnya ia tersedia dalam bentuk pes, kemudian di masukkan ke dalam air yang menggelegak dan dicampur dengan santan kelapa atau susu sejat. Jika kurang mahir, kuah laksa Sarawak tidak menjadi dan ini akan menyebabkan laksa Sarawak menjadi tidak sedap keseluruhannya. Maka, kesedapan dan kelazatan laksa Sarawak terletak kepada kuahnya. Ia memerlukan kemahiran yang tinggi untuk membuatnya.

Laksa ini dihidangkan bersama limau dan sambal belacan. Pada pendapat saya, laksa ini lebih sedap dimakan menggunakan chopstick jika dibandingkan dengan sudu dan garpu. Lebih 'feel' dan layan.

Laksa Sarawak mudah didapati di sekitar Kuching. Jika datang ke Sarawak, jangan lupa untuk menikmati laksa Sarawak ini untuk hidangan makan anda.

Kepada pembaca yang mempunyai rancangan untuk bercuti ke Kuching, anda boleh menghubungi saya untuk tempahan homestay. Kami menyediakan kediaman selesa dan harga berpatutan untuk anda.

Hubungi saya di talian 016 857 6778 (Asri).


Laksa Sarawak yang menyelerakan!


Homestay yang cantik, selesa dan berpatutan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan