Ahad, 7 September 2008

From Bintulu with Love...

3 September 2008

Ketika duduk seorang diri, saya teringat pula kenangan sepanjang berada di Bintulu. Kerja di sana memang rileks, turun kerja pd bila masa yg saya suka, pergi site pun buat inspection ringkas, buat site diary, sedikit discussion, dan seterusnya pulang. Petang pegi lepak kat kedai mamak dgn Kerol dan Aziz. Kdg2 Aman join sekali. Oh alangkah indahnya, andailah masa dpt diputar kembali.

Saya tidak dpt menafikan perasaan saya pd ketika ini. Entah kenapa, perasaan rindu dgn bandar Bintulu begitu meluap luap, sehingga kadang-kadang terbawa ke dalam tidur. Akhirnya saya membiarkan saja perasaan itu bermain di minda saya.

Aziz selamat sampai di Bintulu pagi ini, tepat jam 10:37 pagi, sms di telefon saya berbunyi. Aziz memaklumkan ketibaannya di Bintulu, alhamdulillah dlm keadaan selamat. Aziz berangkat dr Kuching dgn menaiki bas Biaramas, jam 10 mlm sebelumnya. Syukurlah, dia selamat sampai ke destinasi. Mungkin Wan Khairul yg menjemputnya di terminal bas Bintulu. Aziz meneruskan lagi kehidupan 'indah' nya di Bintulu bermula hari ini, setelah puas bercuti di Kuching.

Terbayang dlm kotak fikiran saya, bandar Bintulu yg aman dan tenang. Tiada traffic jam, tiada hiruk pikuk kereta yg banyak, semuanya berjalan dgn lancar. Inilah kelebihan bandar Bintulu jika dibandingkan dgn bandar Kuching. Tiada stress dan tegang, segala-galanya aman dan tenteram.

Teringat pula saya dgn nasi bryani di Famous Mama Restaurant, berdepan dgn Am Bank, tidak jauh dr Hoover Hotel. Restoran mamak ini cukup terkenal di Bintulu, sesuai pula dgn namanya. Nasi bryani, roti daging dan mee mamak adalah favourite saya jika singgah makan di sini. Teh tarik dan tongkat alinya pun sedap, manis dan lemak rasanya.

Semua itu telah berlalu, mungkin satu hari kelak jika saya dtg lagi ke Bintulu saya akan singgah lagi ke restoran ini, insya Allah.

2 ulasan: