Isnin, 1 Disember 2008

Attitude Bisnes Orang Kita...

Hari ini saya menguruskan sesuatu urusan yang perlu diselesaikan. Dalam masa yang sama berlaku suatu peristiwa yang memberi kesan kepada saya mengenai attitude bisnes di kalangan orang kita.

Tujuan saya mendedahkan cerita ini bukanlah untuk menghukum semua bangsa Melayu tidak beradab ketika berbisnes, hanya sebilangan sahaja orang Melayu yang mungkin baru 'bertatih' dalam dunia bisnes ini yang tidak tahu adab sopan dan cuai dalam urusan bisnes. Ini memberi kesan kepada ahli bisnes berbangsa Melayu yang lain.

Pagi tadi saya singgah di sebuah kedai telekomunikasi di RPR 2, Petra Jaya untuk membeli top-up. Saya ternampak satu kotak yang mengandungi brosur mengenai bisnes e-dagang. Brosur tersebut merupakan iklan mengenai satu bisnes yang tengah hangat dan top sekarang ini. Saya sudah maklum mengenai bisnes ini kerana saya juga merupakan ahli kepada rangkaian bisnes MLM yang berkenaan.

Setelah mengambil sehelai, saya sms kepada nombor telefon yang tertera untuk mendapat maklumat mengenai bila syarikat tersebut akan menganjurkan talk bisnes di Kuching. Individu tersebut menjawab buat masa ini belum ada talk dan dia menanyakan siapa upline saya dan datang dari group mana. Saya mengatakan bahawa saya pada ketika ini bergerak secara solo dan bertujuan untuk mencari group yang lain yang mana saya dapat bekerjasama untuk menjalankan bisnes ini.

Sedang saya bersms dengan individu tersebut, saya membuat panggilan kepada kawan saya mengenai satu urusan. Selesai bercakap, masuk satu message makluman yang ada panggilan dibuat semasa saya sedang on the line. Nombor yang tertera adalah nombor individu yang disebutkan tadi.

Saya menyambung sms dengan individu tersebut dan memaklumkan mengenai kesediaan saya untuk bergabung dengan group mereka dalam menjalankan bisnes. Dengan tidak disangka-sangka dia mengatakan dia tidak berminat untuk berurusan dengan saya dan menuduh saya tidak telus. Saya berasa amat terkejut dan marah dengan dakwaan itu lalu saya marah si individu tersebut dengan mengatakan "Aoklah kitak urang ajak telus, mek urang tok sik telus".

Sms diam seketika. Kemudian dia menghantar lagi satu sms dan meminta izin untuk menanyakan satu soalan. Saya kata "Silakan". Dia bertanya kenapa dia tidak dapat membuat panggilan ke handphone saya, saya katakan saya sedang berbual di talian sebelum itu. Sebab itu bila dia call saya talian tersebut sibuk. Dari situ saya dapat kesimpulan bahawa dia menuduh saya tidak telus kerana line phone saya tidak dapat dihubungi. Dia menyangka bahawa saya cuba avoid diri saya dari panggilan yang dibuat oleh individu tersebut. Saya katakan kepada individu tersebut saya sudah tidak berminat lagi untuk berurusan dengan dia disebabkan attitude dia yang tidak beradab dalam berurusan dengan saya.

Dia meminta maaf.

Saya maafkan perbuatan individu tersebut. Hal ini demikian kerana saya mengenang dia juga orang Islam seperti saya. Tapi apa yang saya kesalkan apabila dia menuduh saya tidak telus tanpa usul periksa. Inikah cara orang profesional berbisnes? Adakah individu tersebut hanya berminat untuk berurusan jika orang yang ingin berurusan dengannya dapat memberi untung kepadanya? Bagaimana pula dengan orang yang ingin belajar bisnes tetapi tidak dapat jadi downline kerana masalah kewangan? Adakah orang seperti ini tidak layak mendapat layanan yang adil dan sewajarnya?

Lihat apa yang terjadi apabila tidak profesional dalam berbisnes. Orang hilang minat dan akibatnya dia kehilangan seorang pelanggan yang berpotensi untuk memberi untung kepadanya. Kita kena tahu dalam bisnes bukan hanya bercakap tentang untung, tetapi juga tentang kebajikan dan adab sopan. Bangsa Cina maju dalam bisnes bukan kerana mereka bijak menipu atau berbohong, tetapi kerana layanan mereka kepada pelanggan amat baik dan memuaskan. Ini menyebabkan pelanggan sentiasa datang ke kedai mereka setiap hari. Bangsa Cina sangat profesional dalam berniaga.

Saya bukanlah racist. Saya tidak nafikan ramai juga bangsa Melayu yang bijak berniaga dan pandai melayan pelanggan. Tapi ini adalah hakikat yang berlaku kepada bangsa Melayu. Hanya mahu untung tetapi tidak memberi servis yang terbaik kepada pelanggan. Sepengetahuan saya, dalam bisnes mesti ada win-win situation. Tauke untung, pelanggan pun puas hati.

Kaitan ulasan saya ini dengan peristiwa yang berlaku kepada diri saya seperti di atas amat relevan. Saya umpamakan diri saya sebagai pelanggan manakala si individu tadi sebagai tauke. Disebabkan tuduhan yang tidak berasas yang dilemparkan kepada saya, menyebabkan saya hilang minat dan terus tidak mahu berurusan bisnes lagi dengan individu tersebut. Natijahnya, siapa yang rugi? Anda fikirlah sendiri.

Nasihat saya, sebagai peringatan kepada diri saya sendiri dan juga kepada anda semua., berakhlak mulialah kepada sesama insan. Dalam bisnes, semua orang mahukan keuntungan. Memang benar, bisnes mesti untung, tapi janganlah sampai mengabaikan adab sopan dan profesionalism dalam berurusan.

Wallahu 'alam.



1 ulasan:

  1. singkol ko make saya bersaya...sik rasa singkol kah?

    BalasPadam