Khamis, 2 Julai 2009

Islam Yang Ditindas...








Melihat gambar-gambar yang di email oleh kawan saya yang berada di Bintulu, benar-benar menimbulkan keinsafan di hati saya. Peristiwa jemaah solat Isyak yang mati ditembak di dalam masjid yang berlaku di Selatan Thailand yang baru-baru berlaku mengusik relung jiwa saya. Sebak rasa hati melihat saudara seIslam mati ditembak ketika sedang menyembah Tuhan. Apalah dosa mereka?

Umat Islam di Selatan Thai hidup dalam ketakutan. Pergi ke masjid pun dah tak aman, perasaan takut ditembak ketika solat menghantui jiwa mereka. Namun apa yang mengagumkan saya ialah mereka pasrah dengan takdir yang tersurat, malahan mereka istiqomah turun untuk solat berjemaah di masjid walaupun mereka sedar akan risikonya. Mati dalam menyembah Tuhan adalah lebih baik dari takut kerana enggan solat berjemaah.

Saya hampir menangis apabila melihat gambar-gambar ini, namun saya tersentak dari lamunan setelah terdengar azan Isyak berkumandang dari corong surah Darul husnul Khatimah, Kpg Semerah Padi yang terletak tidak jauh dari kawasan perumahan kami. Saya pun bergegas ke surau.

Ketika imam mengangkat takbir dan diikuti makmum pada permulaan solat, hati saya terdetik...

Tidakkah kita insaf kerana dapat solat dengan aman di masjid tanpa risau dengan tembakan melulu dari 'orang gila' seperti mana yang berlaku dengan saudara kita di Selatan Thailand?

Renunglah dengan mata hati anda...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan