Selasa, 8 September 2009

Hati Yang Sedih, Cukuplah Allah Bagiku...

Seperti yang telah dirancangkan sejak minggu lepas, staf SPNB akan berbuka puasa di Hotel Four Points, sekaligus menyambut harijadi Shekeen dan Eva, staf yang menyambut harijadi untuk bulan September. Segala persiapan telah diatur dengan dibantu oleh Shimani dan Aziza, Alhamdulillah. Syukurlah mereka membantu, kalau tidak memang kelam kabut saya dibuatnya.

Saya memecut Kancil ke Four Points sebaik saja bersiap di rumah. Kelihatan Azam suami Amy dan Sabariah suami isteri sudah tiba dan menanti di ruang legar hotel. Airwan serta isteri pula sudah duduk di meja makan dan bersedia untuk berbuka puasa.

Kami semua mengambil tempat masing-masing. Boss datang kemudian, diikuti dengan staf-staf yang lain. Tidak lama kemudian, azan Maghrib pun berkumadang menandakan sudah masuk waktu berbuka.

Kami menikmati juadah yang dihidangkan secara buffet. Pelbagai jenis hidangan yang ada, dari makanan Arab sampailah ke Cina. Tak larat nak makan semua.

Saya berjemaah Maghrib di surau hotel bersama dengan Faizul, Wenndy, Harun dan Sir Habeeb.

Kemudian, tibalah saat untuk meniup lilin dan memotong untuk birthday girl. Eva dan Shekeen nampak gembira kerana mereka diraikan dengan meriah pada malam ini.Gembira kerana menyambut harijadi dengan staf SPNB, dan rasa dihargai. Semoga sihat dan panjang umur sentiasa hendaknya.

Kalau ikut falsafah sufi yang saya pelajari, menyambut harijadi bererti menyambut hari kematian yang semakin hampir. Maknanya, sepatutnya kita sambut dengan tangisan dan keinsafan, kerana umur semakin pendek dan kubur semakin dekat...

Usai majlis harijadi, kami menyambung makan. Saya dah tersandar kekenyangan. Saya lihat bayang Airwan dah hilang. Mungkin dia sudah ke masjid untuk solat Isyak dan terawih berjemaah.

Saya lihat masih ramai staf menyambung makan. Saya mengambil keputusan untuk meminta diri dan bergegas ke surau hotel untuk solat Isyak. Seterusnya saya memecut ke Surau Darul Barokah BDC untuk solat Teraweh. Syukurlah saya sempat mengikuti jemaah dan saya terjumpa Airwan suami isteri yang turut solat Teraweh di masjid tersebut.

Selesai teraweh, saya pulang ke rumah. Radzi call mengajak saya minum di Kiosk Waterfront dengan rakan-rakan yang lain. Saya menolak dengan baik. Sampai-sampai Eva pun call memujuk saya untuk join sama. sekali lagi saya menolak dengan baik. Kalau ikutkan hati memang nak join, tapi kerana faktor-faktor tertentu, dan disiplin diri nak membaca sejuzuk Quran pada malam ini membuatkan saya melupakan saja niat dan keinginan tersebut.

Antara lepak sampai larut malam dengan baca Quran, mana lebih utama? Demikian bisik hati saya.

Saya berfikir, sekarang ini dalam bulan Ramadhan, yang datang bertandang hanya setahun sekali, bukankah lebih baik jika dimanfaatkan dengan ibadat sunat dan tilawatil Quran?

Saya memarahi diri saya sendiri, kalau nak lepak sampai akhir malam, buat bulan lain, jangan dalam bulan Ramadhan.

Sampai di rumah, saya segera mencapai mushaf dan membaca sejuzuk Quran. Alhamdulillah, Allah permudahkan saya untuk membaca Quran malam ini, walaupun batuk masih menggangu sedikit.

Banyak perkara yang mengganggu fikiran saya dalam seminggu ini. Pelbagai masalah yang datang menerpa, kadang-kadang sakit kepala dibuatnya. Masalah tempat kerja, di luar tempat kerja dan lain-lain. Saya renung seolah-olah semakin akhir Ramadhan semakin kuat ujian dari Allah.

Sedih hati jangan kiralah, Allah saja yang tahu. Saya jarang mencurah masalah dengan kawan-kawan. Saya lebih cenderung memendamkan masalah di dalam hati dan cuba selesaikan dengan cara sendiri. Doa adalah senjata saya, zikir dan Quran adalah penyejuk hati saya. Ini saya pegang sejak dahulu lagi jika saya berhadapan dengan masalah.

Pesan Prof Dr. 'Aidh Al-Qarni dalam kitabnya La Tahzan "Banyakkanlah menyeru nama Allah dan berzikirlah, nescaya hatimu akan tenang dan gembira."

Kadang-kadang tertekan juga rasa jiwa jika orang mengadu masalahnya kepada kita, tetapi tidak ada orang yang sudi mendengar masalah kita. Terasa seolah-olah tiada keadilan untuk saya. Lagi sakit hati ketika kita sedang berhadapan dengan masalah, orang di sekeliling kita oleh buat selamba malah mengejek dan mengusik kita. Masya Allah! Marahnya saya sampai naik ke kepala. Namun saya didik hati saya untuk bersabar dan jadilah orang yang ikhlas dalam memberi dengan tidak mengharapkan balasan. Cukuplah Allah sebaik-baik Pemberi Balasan.

Kalau orang lain bersandar kepada harta, pangkat, kemuliaan, pujian dari makhluk sebagai kayu ukur kemuliaan diri mereka, maka saya cukup dengan Allah tempat untuk bergantung dan bersandar demi kemuliaan diri saya.

Bukan mereka yang memberi rezeki kepada saya, tetapi Allah yang memberi rezeki kepada saya.

Pedulikan mereka semua! Yang penting perjalanan saya sebagai salik menuju Allah harus diteruskan! Pedulikan cemuhan dan hinaan orang yang ada di sekeliling. Apa yang penting, Allah bersemayam di lubuk hati saya. Dialah pembimbing dan arah tujuan hidup saya...

Wallahu 'alam...

4 ulasan:

  1. salam..sabar jak syeikh, ada hikmah sebalik semua tok..ALLAH maha mengetahui..nasihat saya, bersyukur kepada ALLAH krn kita telah diuji dengan pelbagai masalah dan nikmat..

    BalasPadam
  2. bah bah....apa cita tok tek? sabar...mun ada ke khilafan kamek padah ajak...byk byk bersabar walaupun pahit tapi ada kebaikan..umpama panadol yg ditelan, memang pahit nak di makan namun mengenangkannya ubat, kita makan ajak....hanya pendapat 20 sen dari saya....

    BalasPadam
  3. Terima kasih, Wan. Mudahan dirahmati Allah.

    Tuan Wenndy, peristiwa tok siklah kamek maksudkan dgn kwn2 di opis. Kamek sebut umum jak. Sik semestinya peristiwa ya berlaku di opis. Kitak sikda salah apa2. Hehehehe...

    BalasPadam
  4. haha....sikapa lah. bait dlm ofis atau umum biarkan ajak. life must go on, asri.

    BalasPadam