Jumaat, 18 September 2009

Saka Harimau?

Pesakit berumur 18 tahun, salah seorang pelajar di institut pengajian tinggi di Kuching dalam bidang IT. Lokasi ruqyah di Taman Sukma, Kuching.

Difahamkan, pesakit selalu mengalami bisikan-bisikan ghaib, yang kedengaran di hati. Kadang-kadang si pesakit berbual dan berkomunikasi dengan suara tersebut melalui hati.

Si pesakit pernah diruqyah sebelum ini, sebuah kumpulan ruqyah yang bergerak aktif sekitar Kuching. Ketua kumpulan tersebut merupakan kawan saya. Kawan saya inilah yang menjemput saya dan Wan Sudirman untuk menggunakan kaedah dan cara kami untuk merawat pesakit ini. Sebelumnya si pesakit pernah diruqyah oleh kawan saya, namun jin enggan keluar dari jasad pesakit. Walaubagaimanapun, alhamdulillah jin tersebut berjaya diIslamkan, masalahnya jin tersebut belum dapat keluar, itu sahaja.

Saya dan Wan Sudirman tiba di lokasi rawatan (rumah kawan saya) di Taman Sukma setelah taraweh di surau Flat Badruddin yang terletak di tengah-tengah bandar Kuching. Sebelumnya, kami berbuka puasa bersama dengan rakan-rakan lama yang sama belajar di Politeknik bagi meraikan kedatangan Rosfan, salah seorang sahabat kami yang bekerja di kedutaan Malaysia di Myanmar. Rosfan pulang kerana bercuti raya.

Keluarga pesakit telah tiba awal, selain itu kumpulan ruqyah yang dipimpin kawan saya juga turut sama berada di rumah tersebut. Saya bersembang sebentar dengan keluarga pesakit bagi mengetahui masalah si pesakit. Setalah mendapat info lebih kurang, saya memulakan proses rawatan.

Rawatan kali ini saya menggunkan kaedah rotan @ Teknik Rotan Objek (TRO) dari Akrine pimpinan ust Majid. Ruqyah dan muqaddimah dimulakan, dialog dengan jin pun terjadi.

Saya : Sapa (siapa) tok (ini)?
Pesakit : Iskandar Zulkarnain
Saya : Islam?
Pesakit : (mengangguk)
Wan Sudirman : Kenak (kenapa) ngaco (mengacau) nya (dia)?
Pesakit : Aku nak berkawan dengan nya (dia).
Saya : Nya (dia) sikmaok (tak mahu) nak berkawan ngan kau. Keluarlah dengan nama Allah. Maok (mahu) keluar sik (tak)?
Pesakit : Maok (mahu).
Wan Sudirman : Ok, mun (kalau) maok (mahu) keluar, keluar dengan nama ALlah. Jangan mbulak (bohong). Ingat, mun (kalau) kau mbulak (bohong), kau kenak (kena) azab Allah.
Pesakit : (mengangguk)
Saya : Kaktok (lepas ni) aku ncoba (mencuba) ngeluar (mengeluarkan) kau dengan izin Allah. Ekot (ikut) gerakan tangan aku, jangan dilawan.

Saya pergi ke belakang pesakit, setelah mengenalpasti kawasan jin bertapak. Saya tarik dan buang jin setelah membaca beberapa potong doa dan ayat ruqyah. Si pesakit bersendawa tanpa henti. Saya tarik dan niat buang ke Makkah.

Si pesakit menderam, menandakan jin masih ada dalam badan pesakit. Saya tanya kenapa tak keluar. Dia kata dia tak dapat keluar, tak ada rasa apa-apa. Mungkin maksudnya dia tak merasa tarikan saya.

Saya syak mungkin jin diikat. Saya buka ikatan dan niat potong tali yang mengikat jin pada tengkuk pesakit. Saya tarik sekali lagi dan pesakit bersendawa lagi, dan menderam. Nak muntah pun ada, tapi usaha saya masih gagal.

Saya syak dia menipu saya dan Wan Sudirman. Pada ketika itulah saya guna kaedah TRO. Setelah ayat ruqyah dibaca, saya sebat kain pelikat yang dah tersedia awal. Jin dalam badan pesakit berteriak kesakitan. Makin kuat saya sebat, makin nayring si jin berteriak.

Saya beralih kepada kaedah baling pula. Setelah potongan ayat Al-Furqan dibaca, saya baling sambil bertakbir. Pesakit tersentak-sentak dan kesakitan.

Saya guna pula kaedah sedut dalam botol, pun gagal juga. Semasa ruqyah dibacakan pada botol, jari-jemari kaki pesakit bergerak-gerak ke arah botol namun teknik sedut tersebut gagal.

Rawatan berlarutan hampir sejam lamanya, namun masih menemui jalan buntu. Jin masih tidak dapat (atau enggan?) keluar. Saya menamatkan sesi rawatan dengan mencadangkan kaedah bakar batu-bata dan mandian serta minum air ruqyah. Pesakit disuruh mendapatkan rawatan susulan selepas raya kelak.

Walaupun kaedah yang saya guna dengan izin ustaz Majid itu menjadi, namun jin gagal dikeluarkan. Saya pasrah dan redha kerana faham itu hanya sekadar teknik, kesembuhan adalah mutlak milik Allah. Pada ketika inilah saya belajar dan mendapati bahawa perawat dididik supaya menjaga hati dan aqidah agar tidak terpesong dari landasan iman yang betul. Sembuh atau tidak, itu urusan Allah. Semuanya di luar batas kemampuan kita.

Video rawatan TRO ini ada dirakam oleh salah seorang dari ahli kumpulan ruqyah tersebut dengan menggunakan handphone kamera. Saya berusaha untuk transfer video tersebut ke handphone saya menggunakan bluetooth, namun gagal kerana handphone saya gagal menampung ukuran byte video tersebut yang terlalu besar. Wan Sudirman akan menggunakan USB beliau untuk transfer video tersebut kelak.

Insya Allah jika tiada aral melintang akan saya upload video tersebut dalam blog saya ini kelak.

Wallahu 'alam...

2 ulasan:

  1. jin ni mmng degil lah sama macam jin harimau saya nakal sangat nk bg kuar pun mng payah le aku hnya pasrah dan berdoa dngan yng maha kuasa,,,,

    BalasPadam
  2. pasrah, ikhtiar dan usaha. itu yg terbaik.tanamkan dalam hati, Allah yg Maha kuasa atas segalanya.

    BalasPadam