Jumaat, 2 Oktober 2009

La Tahzan... Jangan Bersedih...

Satu hari, seorang anak usrah mengadu kepada saya masalah yang sedang dialaminya.

"Bg Asri, kenapa Allah menguji manusia? Saya sedih sekarang ni. Orang dah tak sayang saya lagi. Semua orang menyisihkan saya. Masa happy, semua orang ada. Masa saya sedih, saya tinggal sendirian. Takde sorang pun yang menemani saya. Apa salah saya?".

Saya termenung, agak lama juga saya termenung. Macam mana ni? Saya berfikir sedalam-dalamnya untuk memberi jawapan yang paling bijak dan memuaskan hatinya.

"Kenapa awak berfikir begitu?" Saya bertanya bagi mencungkil masalahnya dengan lebih dalam.

Dia termenung, menampakkan riak sedih di raut wajahnya. Saya bersikap tenang dan cuba 'menyejukkan' suasana agar tidak terlalu tegang. Khuatir juga kalau budak ni menangis. Saya pantang sikit menengok orang menangis.

"Entahlah, saya rasa diri saya makin hari rasa tersisih. Saya kesunyian, bang. Best friend saya pun dah tak macam dulu lagi. Kami macam dah tak rapat. Dia pun dah macam dapat kawan baru yang lebih baik dari saya. Saya sedih, bang." Anak usrah saya meluahkan apa yang mendongkol di dadanya.

Saya menghela nafas panjang. Kes kena tinggal kawan la ni. Saya mengurut dagu dan berfikir.

"Andy (bukan nama sebenar), hidup ni ada macam-macam dugaan. Allah dah takdirkan semua dugaan kepada kita. Tujuan dan hikmah takdir kepada kita semua ialah untuk kita selami dan terokai kenapa Allah buat begitu kepada kita. Contohnya, Andy kena tinggal kawan. Andy tentu rasa sedih kan? Sedih tu kan fitrah? Kalau kita sedih ketika diuji maka itu fitrah namanya."

"Allah mahukan kita kembali kepada fitrah. Fitrah yang suci dan kudus. Fitrah ni sangat rapat dengan Zat Ilahi, iaitu Allah. Makanya, bila kita ditimpa musibah dan dugaan, kita kembali kepada Yang Maha Memberi fitrah tersebut."

Andy melihat wajah saya, nampak sedikit aura positif pada roman mukanya.

"Abang lihat, Andy dah banyak nikmat yang Allah bagi. Andy datang dari keluarga orang kaya, mak ayah orang besar dan berkedudukan. Andy juga pandai dan pintar dalam pelajaran. Andy juga ramai kawan, malahan Andy juga banyak peminat di kalangan perempuan. Kalau nak pilih girlfriend boleh main petik jari je."

Andy tersenyum sumbing. Malu agaknya. Alhamdulillah, at least saya saya dapat melegakan perasaan gundah di dalam hatinya.

"Andy, ingatlah. Dalam hidup ni, tak semua kita dapat. Ada sebahagiannya Allah tahan dan simpan untuk kita di akhirat. Dalam 10, mungkin Allah bagi 6 atau 7 sahaja. Selebihnya Allah simpan. Kita jangan sangka yang kita boleh dapat kesemuanya di dunia ni. Cuba Andy lihat, ada orang kaya, harta melimpah ruah, seolah-olah dia berkecukupan dan rezekinya banyak. Tapi, tak ada zuriat walaupun dah bertahun berkahwin. Hiduplah si kaya dalam kesunyian."

"Si miskin pula, walaupun tak banyak harta, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, tapi anaknya ramai. Lebih lagi, anak-anaknya pandai belaka dalam pelajaran. hati si miskin tenang dan tenteram, walaupun hidup dalam kemelaratan. Tapi dia punya anak yang berjaya. Dari situasi ni, Andy nampak tak keadilan Allah SWT?"

Andy mengangguk.

"Andy, Allah 'hilangkan' bestfriend Andy tu mungkin untuk Andy luang lebih masa dengan Allah. Ingat Andy, orang yang hatinya sentiasa bersama Allah, tak akan berasa sunyi. Dia sentiasa merasakan ada teman yang setia menemaninya ke mana sahaja dia pergi."

"Kesimpulannya, 'berkawanlah' dengan Allah, berkasih @ bercintalah dengan Allah. Dia tak pernah meninggalkan dan mengecewakan kita. Kita saja yang selalu meninggalkanNya." Saya menutup sesi kaunseling 'tak rasmi' tersebut.

Andy tersenyum tanda faham. Nampaknya dia berpuas hati dengan penerangan saya. Kami berpisah setelah bersalaman.

Saya bukanlah seorang kaunselor, malahan saya tak pernah pun belajar tentang kaunseling. Tetapi bila ramai orang datang minta nasihat dan mengadu masalah, saya kena juga bijak dalam mendengar dan memberi kata-kata nasihat. Ini pada saya agak janggal pada mulanya namun setelah beberapa lama saya semakin biasa dengan keadaan ini. Malahan saya belajar pula sesuatu dari pengalaman dan masalah yang mereka hadapi secara tidak langsung.

Masalah yang dialami Andy itu tadi bukanlah perkara yang jarang kita dengar. Ini berlaku kepada semua remaja. Masalah kawan, girlfriend @ boyfriend, berjauh hati, makan hati dengan perangai kawan, merajuk dan lain-lain, itu semua rencah kehidupan remaja.

Saya yang pernah melalui zaman remaja juga pernah mengalami masalah yang dinyatakan. Makan hati dengan perangai kawan adalah msalah yang paling selalu dialami remaja. Kalau dulu selalu juga makan hati tengok perangai kawan, tapi sekarang saya dah immune dengan semua keadaan tersebut. Cuma masalahnya, sekarang keadaannya terbalik. Ramai orang yang berjauh hati atau makan hati dengan saya, mungkin kerana sikap saya yang 'tiada perasaan' apabila ada segelintir individu yang minta perhatian dari saya, tapi saya buat selamba saja.

Entahlah, saya pun hairan dengan perangai saya sendiri. Mungkin faktor genetik agaknya.

Wallahu 'alam...

1 ulasan:

  1. cam cita kmk jak miak tok..suh nya kwn dgn kmk jak..kacak sik mukanya..ho ho ho ho..

    BalasPadam