Ahad, 7 Mac 2010

"Kembalikan Kepala Aku!..."


Petang tadi, selesai usrah untuk remaja di Surau Kampung Surabaya Hulu, saya bergegas menghantar kereta ke rumah ust Soleh. Sempat saya berbual seketika dengan beliau di halaman rumah sebelum berpisah. Ust Soleh baru sahaja pulang dari KL kerana menghadiri mesyuarat jemaah di sana.

Saya berjalan kaki pulang ke rumah kerana rumah ust Soleh terletak tidak jauh dari rumah saya. Seronok juga berjalan kaki di taman perumahan tempat saya tinggal ini. Udaranya masih segar dan bersih, suasana kampung pun masih terpelihara. Saya menyapa beberapa orang pemuda yang melepak di tepi jalan, khuatir pula dikata sombong kalau tidak memberi salam kepada mereka.

Suasana senja di kawasan perumahan agak aman dan damai. Cuaca pun redup, langit dilitupi awan dan angin sepoi-sepoi bahasa menyegarkan urat nadi saya. Taman Selasih terletak di antara Taman Sepawi dan Taman Anib, Petra Jaya. Atas Taman Selasih, terletak pula Taman Wangsa yang didiami oleh golongan kaya dan profesional (jika boleh saya katakan demikian). Udara nyaman dan suasana yang redup amat menggembirakan saya, jika dibandingkan dengan tengahari tadi, panas terik matahari membantutkan niat saya untuk ke Hotel 4 Points untuk menghadiri alumni ESQ dan seterusnya ke The Spring bagi menyaksikan pameran Permata Hijrah, satu produk kesihatan mata keluaran Islam Bumiputera. Saya dapat tahu mengenai pameran ini melalui ayah saya yang mendengar dari informasi kawan-kawannya.

Handphone berdering, ust Ijan rupanya.

Ust Ijan : Assalamualaikum, syeikh. Pakabar? Sehat?

Saya : Ana sehat. Apa cerita?

Ust Ijan : Minta tolong anta, ada satu kes kat Kpg Empila, Samarahan. Budak perempuan ni kena sihir. Ana dah ruqyah dah, jin dah keluar tapi datang balik. Tadi bapa budak tu call ana, minta tolong ruqyah lagi. Ana tak sehat ni, nak minta tolong anta pulak, try guna kaedah anta.

KPG. EMPILA? Jauh tu...

Saya : Errr, insya Allah. Ana cuba lah.

Ust Ijan : Alhamdulillah, ana bagi no. telefon anta dengan bapa budak tu. Nanti suruh dia call anta balik.

Saya : Boleh, no problem.

Tidak lama kemudian, bapa budak tersebut menelefon saya.

Bapa Pesakit : Assalamualaikum ust. Ada tak ust Ijan bagitau ustaz hajat saya tadi?

Saya : Ada. Apa sakitnya?

Bapa Pesakit : Dia kena sihir oleh bekas tunang dia, ustaz. Minta tolong benar-benar dengan ustaz. Kesian tengok dia. Dah 6 hari tak makan. Asal nak makan je, muntah balik. Tolong ye, ust?

Saya bersetuju dengan permintaan bapa pesakit itu. Kasihan pula saya mendengar rayuannya. Ye lah, hati ayah mana tak sedih tengok ana terlantar sakit, tak dapat makan sampai 6 hari. Parah jugak kes ni, saya berfikir.

Saya call Wan Sudirman, namun Wan menyatakan yang dia tak dapat join ruqyah malam ini kerana sibuk menjadi ATS Training ESQ di 4 Points. Saya pasrah.

Saya ajak Radzi dan Harun. Radzi tak dapat join, kerana ada hal katanya. Akhirnya Harunlah yang menemani saya ke Kpg Empila untuk merawat.

Kami berangkat selesai solat Isyak, dengan menggunakan Hilux syarikat. Hujan lebat mula membasahi bumi Kuching, bermula dari bandar Kuching sehingga ke bulatan UITM Samarahan. Hujan lebat agak menggusarkan saya,kerana perjalanan ke Kpg Empila agak jauh dan tiada lampu jalan raya untuk ke kampung tersebut. Syukurlah Harun ada untuk menemani saya. Kalau pergi seorang diri memang kena fikir 2 kali agaknya.

Kami disambut oleh keluarga pesakit, dengan wajah penuh harapan. Kasihan, mereka tinggal di rumah kecil, dibina dari bata yang biasa dipakai oleh orang kampung. Rumahnya kecil, tapi ahli keluarga ramai.

Pesakit terbaring lemah, dah 6 hari tak makan. Si ayah mengangkat si pesakit dan membawa ke ruang tamu yang luas untuk dirawat. Saya memulakan rawatan. Pesakit tidak dapat bercakap, tetapi tubuhnya terhenjut-henjut, seolah-olah ada sesuatu yang bergerak dan menyentak perutnya. Saya meletakkan tapak tangan pada bahagian perutnya, kemudian memulakan ruqyah. Kemudian saya tekan dengan perlahan bahagian perut dengan niat menikam dan Bismillah 6 dibacakan.

Pesakit mula kesakitan, jin sudah menunjukkan reaksi. Saya memulakan dialog...

Saya : Siapa ni? Datang sendiri ke, atau dihantar?

Pesakit : (menyeringai, tidak menjawab)

Saya : Awak nak kena azab ke? Kalau awak degil tak nak kerjasama, saya azab awak dengan ayat-ayat Allah, bi iznillah.

Saya menggunakan Kaedah Merotan. Jin dalam tubuh pesakit meronta-ronta kesakitan walaupun hakikatnya saya merotan sejadah, bukan merotan jasad pesakit.

Seterusnya, saya seksa lagi jin tersebut dengan kaedah tikam. Saya tekan dengan jari telunjuk pada bahagian perut dengan lembut, dan membaca doa "Bismillahi Mutakabbirin 'anid". Tubuh pesakit mengejang dan menjerit kesakitan.

Pesakit : (menjelir-jelir lidah, seperti ular)

Saya : Awak jin ular kah? Dapat bercakap atau tidak?

Pesakit :(menunjukkan halkumnya, memberi isyarat tidak dapat bercakap)

Saya memegang leher pesakit, doa dibacakan, kemudian berniat menarik penghalang yang ada pada leher si pesakit.

Saya : Dapat bercakap dah?

Pesakit : Dapat.

Saya : Awak siapa? Awak Islam atau kafir?

Pesakit : Kafir. Aku sakit. Aku nak keluar! Tuan aku dah nyawa-nyawa ikan. Aku nak balik balas dendam dengan tuan aku!

Saya : Tak payah! Biar Allah balas balik perbuatan tuan awak. Kenapa awak nak balas dendam dengan tuan awak?

Pesakit : Aku tak tahan! Aku nak keluar!

Saya : Baik. Saya tawarkan awak agama Islam, awak akan selamat jika masuk Islam. Mahu?

Pesakit : Aku akan masuk Islam, aku berjanji dengan kau! Tapi kembalikan kepala aku!

Saya : Kepala awak? Awak simpan kat mana?

Pesakit : Disimpan. Ditanam dalam tanah!

Saya : Siapa tanam?

Pesakit : Bapak budak ini!

Saya kehairanan. Saya bertanya dengan bapa pesakit, apa maksud kata-kata jin tersebut. Bapa pesakit menceritakan, anaknya diberi sejenis azimat yang berbungkus dengan kain hitam oleh bekas tunangnya, yang diletak di bawah bantal.Tunangnnya orang Sabah, berbangsa Kadazan dan bekerja sebagai Operator Mesin Excavator. Setelah putus tunang, anaknya memberi azimat tersebut kepada bapanya. Bapanya membawa azimat tersebut berjumpa dengan seorang bomoh untuk dilupuskan. Bila azimat tersebut dibuka, kelihatan kepala ular kering, beberapa serpihan tulang dan benda-banda lain yang ganjil dan pelik rupanya. Bomoh tersebut menyuruh bapa si pesakit menanam azimat tersebut di dalam tanah, lebih tepatnya, tanah di bawah longkang. Kalau dalam bahasa Sarawak, ia dipanggil "Dipendam Debah Juruk".

Bapa pesakit juga menceritakan, beliau pernah diugut tunang anaknya dengan meminta sebanyak RM 5000, jika tidak nyawa anaknya akan melayang. "Nyawa dia dalam tangan aku.." demikianlah kata bekas tunang si pesakit.

Jin tersebut mengatakan, dia akan masuk Islam jika kepalanya dikembalikan. Saya berfikir agak mustahil untuk menggali kembali tempat azimat tersebut ditanam kerana telah dilimpahi dengan air longkang dan najis dari tangki najis rumah tersebut. Saya katakan kepada jin tersebut, saya akan berdoa kepada Allah untuk memberinya kepala yang baru, yang lebih elok dan cantik, dengan izin Allah.

Jin tersebut bersetuju. Saya berdoa dan diaminkan oleh seluruh keluarga yang hadir menyaksikan peristiwa tersebut.

Saya memimpin jin tersebut melafaz syahadah. Syahadah dapat dilafazkan walaupun tersekat-sekat. Namun alhamdulillah jin tersebut telah Islam dan diberi nama Ibrahim.

Sebelum keluar, seperti biasa saya menyuruh Ibrahim bersumpah atas nama Allah tidak akan mengganggu lagi. Ibrahim bersetuju dan melafazkan sumpah tersebut dengan rela hati.

Dengan potongan doa dan ayat Quran, saya menarik jin dari bahagian kepala hingga ke kaki sepertimana yang saya pelajari dari buku ust Majid (AKRINE) dan menghantarnya ke Makkah, dengan izin Allah.

Pesakit sedar selepas itu dan alhamdulillah dapat minum dan bercakap seperti biasa, walaupun kondisinya masih lemah.

Wallahu 'alam.

2 ulasan: