Jumaat, 5 Mac 2010

Kerasukan Jin Cina

Sudah lama saya tidak menulis. Saya mohon maaf kepada semua pembaca blog kerana kesibukan masa yang menyebabkan saya kurang memberi perhatian untuk mengupdate blog ini.

Lebih kurang 2 minggu yang lepas, saya menerima satu panggilan telefon dari seorang guru silat tenaga dalam, memaklumkan ada kejadian rasuk di kampung Sungai Bedil, Petra Jaya, Kuching.

Pada ketika itu, saya dan ayah baru sahaja selesai makan malam dan sedang duduk bersembang di luar rumah sambil mengambil angin malam. Lama juga tak bersembang dengan ayah, pelbagai perkara yang disembangkan dengan ayah malam tersebut.

Ayah : E, ko nulong ngambik kopi bapak atas meja dapur nun lok.
(E, engkau tolong ambikkan kopi ayah kat atas meja dapur tu)

Saya : Aok, jap.
(Ya, sekejap).

Saya menuju ke dapur dan mengambil air kopi ayah yang terletak atas meja dapur. Ibu pula sedang menonton televisyen. Saya melihat ibu asyik benar menonton movie di televisyen itu sejak selesai solat Isyak. Sebelum ke dapur, saya ke bilik tidur untuk memeriksa handphone kot-kot ada incoming call.

Sah, ada 2 missed call dari Cikgu Wan Hussein.

Cikgu Wan Hussein merupakan guru silat Tenaga Dalam An-Nur bagi kawasan Kuching. Saya mengenali beliau melalui seorang kawan. Sempat juga saya bertukar-tukar fikrian dengan beliau mengenai rawatan Islam dan sebagainya.

Saya segera call kembali Cikgu Wan Hussein dan menanyakan apa hajatnya. Beliau meminta tolong saya untuk merawat isteri kepada kenalannya yang dikatakan kerasukan jin Cina, kerana pesakit tiba-tiba boleh bertutur dalam bahasa Cina.

Saya membuat panggilan kepada Wan Sudirman dan memaklumkan bahawa kes ini dikira sebagai kecemasan kerana tiada temujanji dibuat. Wan Sudirman bersetuju dan kami bergegas ke rumah pesakit.

Kami tiba kira-kira jam 9:30 mlm. Ramai orang memenuhi rumah tersebut, kelihatan juga beberapa anak muda duduk melepak di luar rumah. Kami ke bilik si pesakit, kedengaran bunyi bacaan ayat suci Quran dibacakan oleh saudara pesakit dan juga dari handphone bimbit yang diletakkan ke telinga pesakit.

Saya meminta anak lelaki si pesakit duduk di sebelah ibunya, dan saya segera memulakan bacaan ruqyah dan doa-doa yang lain. Ketika masuk ke ayat 'afahasibtum...', si pesakit mula menggeletar dengan kuatnya, sehingga tasbih yang dipegangnya digoncang dengan kuat. Serentak dengan itu pesakit mula meracau dan berlagu seperti opera Cina. Saya memulakan dialog.

Saya : Awak siapa?

Pesakit : (senyap)

Saya : Awak Cina dari mana?Awak ada nama?

Pesakit : (geleng)

Saya : (Blur...)

Wan Sudirman meruqyah segelas air dan kemudian menyerahkan air tersebut kepada pesakit untuk diminum. Setelah minum, saya menyambung pertanyaan kepada pesakit.

Saya : Baik, sekarang saya tanya awak soalan 'Ya' dan 'Tidak', kalau 'Ya', angguk, kalau 'Tidak', geleng. Boleh?

Pesakit : (angguk)

Saya mula menanyakan beberapa soalan kepada si pesakit. Saya berdoa di dalam hati agar dipermudahkan segala sesi soal jawab ini, dan alhamdulillah singkat cerita jin tersebut setuju untuk masuk Islam dengan diberi nama Khadijah.

Setelah melafaz syahadah, saya menawarkan kepada jin tersebut untuk pergi ke Makkah. Dia bersetuju dan saya berdoa kepada Allah agar dipermudahkan untuk jin tersebut pergi ke Makkah dengan dihantar oleh angin.

Setelah kaedah tarik digunakan dari arah kepala digunakan, pesakit mulai sedar. Saya menyuruh pesakit mengucap dan pesakit dapat mengucap dengan fasih.

Saya tamatkan sesi rawatan dan kami berbual pula dengan ahli keluarga pesakit. Pelbagai soalan ditanya kepada kami dan saya dan Wan Sudirman menjawab dengan tenang sesuai ilmu pengetahuan yang kami miliki. Sempat juga saya menasihatkan kepada anak-anak muda yang melepak di luar rumah tersebut yang merupakan kumpulan lumba perahu bagi daerah Kuching. Menariknya, mereka menggunakan sejenis azimat untuk memenangi setiap perlumban yang mereka sertai. Saya dan Wan Sudirman menasihatkan mereka agar membuang azimat tersebut kerana ia syirik dan menjejaskan tauhid. Alhamdulillah, mereka mendengar nasihat kami dan meminta kami untuk menawar dan memusnahkan azimat tersebut pada malam itu juga.

Semoga aqidah umat Islam sentiasa terpelihara dari kesyirikan dalam kehidupan sehari-harian.

1 ulasan:

  1. :)
    kmk pun maok tmbah byk lagik pengetahuan bab2 kedak tok.

    rajin2 nulis ar.

    just sharing!

    BalasPadam